Skåret i mig selv over at ingen gider være kærester – hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej a&e

Altså mange af mine venner og veninder har en kæreste og har i hvert fald haft mindst en. De har kysset og alt det, men jeg har aldrig haft en kæreste og jeg har aldrig kysset. Jeg tænker tit over det, men jeg er så også bange for, at hvis jeg kysser eller snaver en, og jeg bare slet ikke kan finde ud af det..

Det lyder nok lidt dumt, men jeg har også skåret i mig selv over, at der ikke er nogen, som gider at være kærester med mig..

Pige, 13 år

SVAR:

Hej med dig.

Tak for din mail. Jeg kan godt forstå, det kan være svært ikke at have prøvet det samme, som man regner med, at alle de andre har prøvet. Jeg er sikker på, at når HAM, som du slet ikke kan undgå at få følelser for, pludselig dukker op, så vil der også ske noget for dig, især hvis han gengælder dine følelser. Så vil du også komme til at opleve et dejligt kys.

Der er ikke alder for, hvornår man møder den første kæreste. Nogen får deres første kys i børnehaven, andre er måske sidst i tyverne.

Problemet over alle problemer

Det, der gør alting svært i forhold til at være tilfreds med sig selv, er sammenligningerne med andre. Det gælder indenfor alle områder. Hvis alle vennerne/veninderne er slanke og smarte, og jeg ikke er det – er det det, jeg sammenligner mig med. Jeg vil også være ligesom dem.

Hvis dem, jeg er sammen med, hvert år tager på ferie i udlandet på sol- eller skiferie, men jeg altid er hjemme i Danmark, så vil jeg gå og længes efter at prøve det, de prøver. Det gælder alkohol, sex, kærester, tøj, humor, og jeg kunne blive ved.

Vi ser på andre og vurderer efter, hvad de fleste gør eller siger. Det må være det rigtige. Det vil jeg også have, gøre, mene osv.

Det gør noget ved dit selvværd, hvis du taber i alle sammenligningerne. Hvis du har brug for at være som de andre, men ikke synes, du kan det. Problemet er, at vi ofte sammenligner os med alt det gode og fantastiske, som andre gør/får eller er. Vi ser ikke på dem som hele mennesker, der også har udfordringer, fejl og ting der mislykkes. Vi ser kun på deres plusser, og så vil vi altid tabe kampen.

INGEN er kun plusser. Livet er fyldt med minus og plus. Noget er godt, og noget er mindre godt. Andres liv kan virke legende let, mens mit eget er kedeligt og besværligt. Men det er fordi, vi lyver for os selv. Vi snyder, hvis vi kun ser det perfekte i andre og det dårlige i os selv.

Selvværdet kan du selv styrke

Du skal elske dig selv, holde af dig selv og acceptere dig selv lige præcis, som du er. Du skal beslutte dig for, at det er dig, der skal gøre dit liv godt. Måden du gør det på, foregår oppe i hovedet. Du skal beslutte dig for, at du har et godt liv. Du skal beslutte dig for (sige til dig selv) at det er helt ok for dig ikke at have kysset eller haft en kæreste endnu. Du skal sige til dig selv, at du er god nok, og at du ikke skal leve op til, hvad du TROR andre forventer.

Hvis du er begyndt at gøre ondt ved dig selv, kunne det handle om, at du ikke synes, du er noget værd i forhold til de andre. Det kunne handle om, at du ikke synes, du fortjener noget godt.

Men det gør du. Du er ønsket, og du er fantastisk. Du må ikke bilde dig andet ind. Det betyder, du skal sige stop til den tanke/stemme i hovedet, der prøver at sige, at du IKKE er god, at INGEN kan lide dig osv. Det er løgn.

Du ER god, andre KAN GODT lide dig.

Det er dig selv, der skal overdøve det negative.

Vær ikke alene med det du er ked af

Jeg håber, du vil tale med dine forældre, en lærer eller en anden, du stoler på, omkring det her med ikke at være så glad for sig selv.

Du skal ikke gå alene med det. Du kan også læse her på siden om lavt selvværd, andre der har prøvet at gøre ondt mod sig selv osv. Jeg giver dig nogle links her, og du kan selv finde flere:
Hvem er jeg?
Skærer i mig selv - hvad kan jeg gøre i stedet?
Hjælp! jeg cutter og kan ikke stoppe - hvad gør jeg?
Veninde cutter – har hun brug for hjælp og hvad gør jeg?

Du skal være din egen bedste ven. Du skal behandle dig selv godt, så vil andre også gøre det.

Pas rigtigt godt på dig selv, og tak fordi du skrev til os.

Kærlig hilsen
Anja