Sex første gang som 24 årig - er det normalt med blødning?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg havde sex for første gang i onsdags som 24-årig. Har ventet så længe pga nogle traumer i min barndom; var ved at blive voldtaget, men slap væk.

Vi begge ville gerne, men jeg var så anspændt, at det gjorde vildt ondt. Efter første samleje blødte jeg og anden gang, jeg havde sex dagen efter, blødte jeg igen, og jeg pletbløder stadig. Er det normalt?

Anden gang var bedre, jeg slappede mere af, men gjorde stadig lidt ondt. Han var helt oppe i mig anden gang. Håber lige I har nogle gode råd til mig.

Vi kommer ikke sammen, det er en slags aftale, vi har lavet, da jeg ikke føler mig klar til at binde mig.

MVH C

SVAR:

Kære C

Først vil jeg sige tak for dit mod og den ærlighed, du viser, ved at skrive til AdamogEva.dk om din bekymring og følsomhed.

De fysiske symptomer lyder normalt

Jeg forstår på det, du skriver, at det bekymrer dig, om det er normalt at bløde efter at have haft samleje få gange, og at du gerne vil have nogle gode råd i forhold til anspændthed og smerter ved samlejet.

Det lyder fuldstændigt normalt, at du bløder/pletbløder efter få gange samleje – og det lyder også fuldstændigt normalt, at du er anspændt og ikke kan slappe af og bare nyde at have sex efter få gange.

Sex handler om meget andet end det fysiske

For mig at se handler det dog ikke ”kun” om det tekniske i at få det til at fungere, uden det gør ondt på dig. Hvor ville jeg ønske for dig, at du havde en kæreste, du kunne dele dine bekymringer og frygt med. Det lyder til, at du har adskilt sex og kærlighed, da I har lavet en aftale om ”bare” at dyrke sex med hinanden.

Sex, følelser og tryghed hører sammen

At få en dejlig oplevelse med sex forudsætter både sikkerhed, tryghed, kærlighed og omsorg – helt afgørende ting for, at noget så intimt med et andet menneske kan blive en himmelsk oplevelse. For mig at se kræver det også, at der er plads til at dele sårbarhed og frygt med hinanden.

Når du fortæller om dit traume fra barndommen, hvor du blev forsøgt voldtaget, tænker jeg, at det må være meget ensomt og tomt for dig nu, hvor du dyrker sex med en person, som du ikke elsker, og som ikke er din kæreste. Og du står bare helt alene med alt det ...

Hvad er det, der binder jer to sammen? Er sex nok? Vil du nøjes med det? Du har ventet længe, og du skriver, at du ikke er klar til at binde dig til et andet menneske. Hvad med kærligheden? Du giver så meget af dig selv ved at dyrke sex og risikerer at blive et meget ensomt menneske ved det, hvis det kun er sex, der binder jer sammen.

Få flere input til disse overvejelser ved at læse vores artikel Vejen til god sex.

Vil anbefale professionel hjælp

Jeg kan naturligvis ikke vide, om du har fået hjælp til at se på dit barndomstraume med voldtægtsforsøget, men da du selv nævner det som en begrundelse for ikke at være klar til et bindende forhold, tænker jeg, du kunne få meget godt ud af at tale med en psykokog/terapeut om netop den sammenhæng.

Jeg ønsker alt godt for dig og håber, du ved, hvor meget værdi du har som menneske – og at du ikke vil ”lade dig nøjes” med mindre end at dele både kærlighed og sex med et andet menneske.

Kærlig hilsen
Else Ø. Andersen