Ser min skede normal ud?
Hej! Jeg er 16 år og jomfru. Jeg er dog som mange andre i tvivl, om min skede er normal. Jeg har ingen smerter, men inde i skeden og rundt om skedeåbningen har jeg nogle ujævnheder i huden. Man beskriver det nok bedst som små hud-toppe. Samtidig har jeg nogle små hvide plamager rundt om urinrøret. Er det overhovedet normalt.
Jeg er meget bekymret og vil helst udenom at gå til lægen. Håber I kan hjælpe mig.
Hilsen A, 16 år

SVAR:
Kære du!
Det, du beskriver, lyder helt normalt. De små ujævnheder kan være rester af jomfruhinden eller simpelthen sådan, som din hud ser ud omkring kønsorganerne. Slimhinden og den sarte hud ved kønsorganerne er sjældent helt ensartet og glat. Der er også mange typer hud/slimhinde i det område, og hver type har lidt forskellige farve.
De hvide pletter ved urinrøret, synes jeg også, lyder helt normalt - med mindre du har/får voldsom kløe eller svien omkring urinrøret (det kan tyde på infektion), skal du bare slappe af - sådan ser din hud ud netop dér.
Tænk på hvor forskellig vores hud på kroppen i øvrigt er - f.eks. på næsen, ørerne, armene, modermærker, fregner osv osv.
Vh Ida Rom