Seksuel debut – er det normalt at bløde, og er jeg gravid?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva, håber I kan hjælpe mig med mit spørgsmål :)

Jeg er en pige på 15 snart 16, der for første gang prøvede at have sex. Det var ikke meningen, det skulle ske, men jeg havde lidt følelser for den dreng, så jeg tænkte, at det kunne jeg godt.

Han havde taget kondom på, men vi kunne simpelhen ikke få hans penis op i mig, det gjorde bare så mega ondt. Så vi prøvede at bytte plads, men det gik ikke. Derfor "nussede" han mig bare dernede og kom kun halvt op, indtil jeg ikke kunne mere, fordi det gjorde for ondt. Jeg tog min hånd derned og mærkede lige pludselig, kondomet ikke var på mere, så vi stoppede. Kondomet lå ved siden af, og der var mega meget blod på, og vi havde begge blod på os.

Problemet er, at vi bare ikke ved, hvor længe det ikke har været på. Om det kun er meget lidt tid, eller om det ikke har været på fra lige da, vi vendte os. Jeg kunne ikke se, om der var noget i kondomet, men det tror jeg ikke, der var. Det, der bekymrer mig, er, har jeg nu mulighed for at være gravid?

Jeg tager P-piller, fordi min menstruation har været mega uregelmæssig, og dem har jeg ca. været på i et år, tror jeg. Det er noget, min læge har valgt, jeg skal tage. Jeg er lige blevet færdig med den første uge og skal nu i gang med den anden uge og mangler så den tredje uge, før jeg får min menstruation. Kan jeg så blive gravid, hvis jeg tager min P-piller og ikke var i ægløsning?

Jeg vil lige sige, at han selv tog kondomet på, og jeg synes, det lignede, han ikke havde fået luften ud af toppen af kondomet, og at det ikke var helt nede på han penis, så det kunne godt tyde på, det var for lille.

Ps: Jeg er ret sikker på, kondomet var på, da han var halvt oppe i mig, men det var, da han "nussede" mig, det lige pludselig var gledet af.

Og så en sidste ting: Hvorfor var der så meget blod på kondomet? Var det fordi, min mødom var blevet sprunget eller hvad? For jeg har hørt, det godt kan bløde første gang.  Og er det normalt, det gjorde så mega ondt, at jeg slet ikke kunne holde det ud?

Håber virkelig, jeg får hurtigt svar, og I kan hjælpe mig, jeg er virkelig nervøs for, jeg er blevet gravid.

Hilsen en meget nervøs pige, 15 år

SVAR:

Kære nervøse pige

Mange tak for dit spørgsmål. Jeg forstår godt, at du er blevet nervøs, og jeg vil meget gerne svare dig, så godt jeg kan.

Om du er blevet gravid?

Allerførst vil jeg berolige dig med, at sandsynligheden for, at du er blevet gravid, er meget lille. P-piller er en meget sikker præventionsform, hvis de tages efter anvisningen, og hvis der samtidig bruges kondom, dobbeltbeskytter I jer mod graviditet, og I beskytter også hinanden mod kønssygdomme.

Hvis din menstruation alligevel udebliver næste gang, så vil jeg anbefale dig at købe en graviditetstest og tjekke, om du skulle være blevet gravid. Graviditetstest kan købes i de fleste supermarkeder.
Du kan læse meget mere om prævention i vores tema om prævention.

Sex første gang

Du skriver, at du har haft sex for første gang, og du skriver, at det gjorde mega ondt. Du skriver også, at I måtte vende jer for at se, om det blev bedre på den måde, men at det stadig gjorde ondt, og at det kun lykkedes at få hans penis halvt op i dig. Det lyder ikke, som om det var en god oplevelse. Hvordan har du det nu bagefter? Og har I snakket sammen om, hvordan det var?

Jeg ved ikke, om det også var første gang for ham, du havde sex med, eller om han har prøvet det før. Uanset om det var eller ej, så er det for jer begge første gang sammen, og I kender ikke hinandens kroppe. I har ikke (formoder jeg) før set hinanden nøgne, og sex er et kapitel, I ikke kender til sammen. Sex er derfor ikke bare ligetil.

For en pige, der endnu ikke har haft sex, kan det, at have penis i skeden, være en ubehagelig følelse og noget, der gør ondt. Huden, slimhinden og musklerne, der er omkring skeden, har ikke før været udvidet så meget, som de bliver i forbindelse med sex, og det kan gøre ondt, hvis det sker for hurtigt, hårdt og uforsigtigt. Desuden har de fleste piger en slags fold på slimhinden nogle centimeter oppe i skeden - kaldet jomfruhinden eller kønskransen. Denne fold er hos nogle piger revnet tidligere (i forbindelse med sport eller brug af tampon), hvorved den er blevet lidt flosset i kanten, og der på den måde blevet mere “plads” i skeden, men hos de fleste sker det første gang, de har sex. Også af den grund kan det gøre ondt, når penis de første gange kommer op i skeden. Og derfor er det heller ikke unormalt, at det bløder den/de første gange, en pige har sex.

En dreng har, før han endnu har haft sex, prøvet, at penis bliver stiv og formentlig også prøvet at have udløsning, men han ved ikke, hvordan det føles sammen med en pige, og at han skal være forsigtig, for at det ikke gør ondt på pigen. Og hverken pigen eller drengen ved måske, at det kan være en god ide med glidecreme, fordi slimhinden i skeden og huden på penis kan være sart. Derfor er sex ikke bare lige ud af landevejen.

Pas på dit sexliv

Nu har du prøvet at have sex, og når jeg læser dit spørgsmål, så lyder det som sagt ikke som en god oplevelse. Du har givet noget af dig selv, men det gjorde ondt og har gjort dig nervøs. Jeg har skrevet en masse om, hvordan det rent fysisk er, når man har sex første gang, men noget andet er den psykiske del af det.

Lige nu, hvor du er midt mellem at være pige og kvinde, sker der meget med din krop både fysisk og psykisk, og det er vigtigt, at du passer godt på dig selv og din krop. Vi er som piger særligt sårbare i denne periode af livet, og at have sex som ung kan være rigtig rart, men det kan også påvirke os meget og gøre os kede af det og skuffede, og vi kan føle nederlag, fordi der sker så meget med os i netop denne periode.

Og uanset alder og tidspunkt i livet, så giver vi noget af vores allerinderste og mest intime og personlige til et andet menneske, når vi har sex. Det betyder måske ikke så meget, mens vi er i det, men med tiden kan det give mange sorger og dybe ar, hvis den, vi giver det til, ikke bliver sammen med os.

Klar til graviditet?

Samtidig hører jeg bekymringen for, om du er blevet gravid - det forstår jeg godt, for det er de færreste, der ønsker at bliver gravide, når de er 15 år. Men når vi har sex, er der mulighed for graviditet – og dermed mulighed for, at et lille barn er på vej, og vi bliver forældre. Med i tankerne om, hvorvidt du er klar til sex, må du derfor også have i tankerne, om du er klar til at blive mor?

Du har nu taget hul på dit sexliv, men jeg vil opfordre dig til at vente med at have sex igen, til du finder den mand, som du har lyst til at dele resten af livet med. Det lyder måske gammeldags og kedeligt, men jeg skriver det, fordi der er enormt meget tryghed i at vide, at den, som man giver sit allerfineste til, bliver ved med at være sammen med én – på både de gode og de dårlige dage.

Jeg skriver det som en kærlig opfordring til at passe rigtig godt på dig selv og på dit sexliv, og hvis du har lyst, vil jeg opfordre dig til at læse nogle af artiklerne i vores tema Teenager og sex.

Jeg håber, at jeg har givet dig nogle svar, du kan bruge. Du er altid meget velkommen til at skrive igen. Jeg vil ønske dig alt det bedste fremover.

Kærlig hilsen
Anette