Savner mere forspil ved sex - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Jeg er nygift :) Min mand og jeg har været gift i 2 måneder nu. Vi har været sammen i et år i alt og har været seksuelt aktive i al den tid.

Min mand har haft sex med andre piger før, men var ikke særligt erfaren, da jeg mødte ham. Jeg selv har aldrig været sammen med andre.

Efterhånden som jeg lærte ham at kende, opdagede jeg, at jeg har en ret stor lyst. Jeg vil gerne hver dag, og han vil max hver anden. I sidste uge gjorde vi det kun to gange, og det synes jeg er kedeligt ...

Når vi er sammen, synes jeg, det er super dejligt. Problemet er bare, at der ikke rigtigt er noget forspil, eller i hvert fald ret minimalt. Efter vi blev gift, slikkede han mig for første gang for neden, dette var dog ret kortvarigt, da han syntes, at det stikkede.

I lørdags gjorde jeg ham opmærksom på, at vi ikke havde været sammen siden mandag, og han gjorde det godt igen ved at spørge mig, hvad jeg gerne ville, at vi skulle lave. Jeg sagde, at hvis det skulle være virkelig forkælelse, så ville jeg gerne, at han prøvede at slikke mig igen.

Da vi kom til festlighederne senere på dagen, var det rigtig dejligt, og han var faktisk god til det, men han stoppede efter ca. et minut og brugte derefter bare fingrene.

Da løjerne var overstået, sagde han, at han nok lige skulle vænne sig til, at det stikker sådan. Jeg spurgte så, om det var derfor, han stoppede, og så lød han lidt overrasket. Han sagde ja, og spurgte om jeg var ked af, at han stoppede. Han var jo vant til fra sig selv, at hvis det føltes godt, så kom han hurtigt. Jeg sagde, at jeg ikke var ked af det, bare lidt ærgerlig; når noget er så godt, så er det surt, at det stopper.

Han har aldrig fået mig til at komme, og derfor er jeg meget interesseret i, at han slikker mig.

Normalt har vi næsten aldrig forspil. Men jeg savner det. Det får også fornøjelsen til at vare længere. Jeg føler mig lidt som et krævende barn, og jeg bliver så genert/skamfuld, når jeg skal bede ham om ting i sengen.

Ærlig talt så synes jeg måske, at han er lidt doven!!

Hvad gør man med sådan en knægt?

L, 23 år

SVAR:

Kære L

Hvor er jeg glad for, at du skriver. Det er nogle meget vigtige og centrale spørgsmål, du stiller, synes jeg. Sexlivet med den, man har valgt at dele livet og sig selv med, er ikke altid nemt. Der er mange udfordringer, og jeg tror egentlig altid, der vil være udfordringer, men de forandres alt efter, hvor I er henne i livet.

Skab tryghed

I er to forskellige mennesker med forskellige behov. Det er vigtigt at lære at respektere det. Samtidig tror jeg også, det er vigtigt at sætte sig ind i nogle generelle ting for, hvad en kvinde kan lide, og hvad en mand kan lide. Vigtigst af alt er at skabe tryghed. Tryghed skabes ved at finde de rigtige rammer, bruge tid på forspil og gensidigt fortælle hinanden naturlige ting som: Hvor er du smuk, du dufter godt, jeg elsker dig, jeg kan godt lide at kysse dig, det er du så god til, jeg elsker at flette fingre med dig op og ned af gågaden, jeg kan godt lide at røre ved dig osv. Skabes der tryghed, er det også nemmere at sige fra, når noget ikke er rart eller bede om mere af det, der føles godt. I udgangspunktet ønsker begge parter jo det bedste for den anden.

Forspil

Forspil er ofte vigtigt for kvinden, og jeg kan kun understrege, at det er godt at få sat ord på det overfor din mand. Fortæl ham, at han er god til at tilfredsstille dig, og at du gerne vil have mere. At du godt kunne tænke dig at komme. Måske kunne I aftale, at næste gang I skal have sex, er det udelukkende for at eksperimentere med at få dig til at få orgasme. Husk på, at hvis ikke det lykkes første gang, lykkes det måske næste gang.

Kønshårerne stikker

Jeg antager, at du barberer dig i skridtet, siden din mand synes, at det stikker. Jeg tænker, I kunne snakke om, hvad der kunne mindske det. Mulighederne kunne være enten at være helt nybarberet, før I har sex, eller også kunne du lade hårene gro ud igen, enten over det hele eller bare området tættest på skedeåbningen og klitoris. Hårene kan selvfølgelig godt kildre i din mands næse, men de stikker ikke på samme måde, som hvis du barberer dig. Prøv jer frem.

Tal om sex

Det er vigtigt at tale sammen om sex, også når der ikke nødvendigvis er samleje på dagsordnen efterfølgende. Prøv at sætte 20 minutter af til at snakke om fantasier, drømme og ønsker for jeres sexsuelle samliv. Lyt til hinanden.

Vis ham evt. dit spørgsmål og mit svar. Der er også en artikel her, som jeg tænker kunne være rigtig god for jer at læse sammen. Her tænker jeg specielt på de afsnit, der omhandler, hvad mænd og kvinder godt kan lide: Sex den første tid - i praksis. Læs også artiklen Vejen til god sex.

Find en fælles vej frem

Om din mand er doven, ved jeg ikke noget om. Jeg tror, måske du synes det lige nu, fordi du er frustreret. Derfor håber jeg også, du gør noget ved din frustration og får sat dig ned sammen med ham og få snakket om tingene. Måske har han nogle drømme og fantasier, som han ikke har fortalt om, som han godt kunne tænke sig at prøve. Sex er godt og sundt og en helt masse andet, men det behøver ikke at foregå hver dag eller flere gange i ugen. Prøv måske at finde et kompromis, som I begge synes er OK, og fokusér på kvaliteten af samværet og nærværet frem for, hvor mange gange, det sker.

Held og lykke med at udforske jeres sexliv. Nyd det og elsk hinanden.

Med kærlig hilsen
Vivian