Samleje 6 dage før menstruation - kan jeg være gravid?
Hej. Jeg har haft sex med min kæreste uden kondom og jeg er lidt usikker, om jeg kan blive gravid eller ikke, når jeg havde haft sex med ham 6 dag før min menstruation. Jeg hev mig væk, før den kom inde i mig.
Og hvis der er mulighed for at være gravid, hvornår kan jeg teste, om jeg er gravid? Jeg har haft min menstruation d. 01.04.2012. Håber I kan hjælp mig, fordi jeg er meget bange for og være gravid nu uden at vide det!
mvh Nanna, 22 år

SVAR:
Kære Nana
Forstår jeg dit spørgsmål korrekt, har du allerede haft en menstruation, siden du og din kæreste havde ubeskyttet sex. Er man blevet gravid, har man ikke længere regelmæssige menstruationer. Hvis den menstruation, du beskriver, således kom på det forventede tidspunkt, var lige så kraftig og varede lige så længe, som den plejer, kan du formode, at du ikke ergravid. Du burde kunne tjekke med en almindelig graviditetstest, om du ergravid ved tidspunktet for den første udeblevne menstruation.
Sikre perioder
For at blive gravid skal man have sex omkring kvindens ægløsningstidspunkt. Ægløsningstidspunktet ligger 14 dage før menstruationen kommer. Dvs. har man en cyklus på 28 dage, har man ægløsning lige midt i perioden – altså 14 dage efter første menstruationsdag. Har man fx en cyklus på 30 dage ligger ægløsningstidspunktet 16 dage efter sidste menstruations første dag. Men da man aldrig kan være helt sikker på, hvornår næste menstruation kommer, vil ægløsningstidspunktet altid være lidt usikkert.
Sædceller kan overleve 3-5 dage i kvindens underliv og befrugtning kan ske op til 2 dage efter ægløsningen dvs. der er størst risiko for graviditet fra 5 dage før til 2 dage efter ægløsning. Dvs. mellem 9. og 16.dag i en cyklus på 28 dage.
Jeg ved godt det ovenstående kan lyde lidt indviklet, og det er bl.a. også derfor, det regnes som en yderst usikker præventionsform at satse på de sikre perioder.
Du skriver, at I havde sex 6 dage inden din menstruation. Nu kender jeg ikke din cykluslængde, men ser vi på eksemplet med de 28 dage i en cyklus vil det sige I havde sex på den 22/23. dag i cyklus – altså ikke en af de dage, hvor risikoen for graviditet er stor.
Gravid trods manglende udløsning?
Du skriver desuden, at han ikke kom inde i din skede. Jeg synes dog, I skal vide, der er en teoretisk mulighed for, at man kan blive gravid, selvom manden ikke har udløsning i kvindes skede. Man mener at det præsperm manden producerer i forbindelse med rejsningen af penis også indeholder sæd og derfor i uheldige tilfælde kan gøre kvinden gravid. Jeg hardog aldrig hørt, at det er sket i praksis.
Beskyt jer!
Jeg synes, du gambler for meget med dit liv! Hvis du ikke ønsker, at blive gravid, er du simpelthen nødt til at tage det med prævention seriøst. Jegved godt, at nogen synes kondomet kan være generende for samlejet, men det er simpelthen ikke nok grund til at løbe den risiko, at du bliver gravid. Husk det også er dit ansvar med beskyttelse – det er i særdeleshed dig, det går ud over, hvis du bliver gravid.
Måske det var en idé at supplere kondomet med p-piller? Jeg synes fortsat, der er grund til at anvende kondom, da det er den eneste måde at beskytte sig mod kønssygdomme på, men det er virkelig også vigtigt, at du forstår at beskytte dig mod graviditet. P-piller er en næsten helt sikkerbeskyttelse mod graviditet, hvis man husker at tage dem regelmæssigt som foreskrevet. Anvender I både kondom og p-piller, har I beskyttet jer meget fornuftigt.
Jeg håber, dette giver klarhed over din situation. Som sagt tror jeg ikke, ud fra det, du skriver, at du er gravid, men jeg vil på det kraftigste anbefale jer, at beskytte jer bedre.
Kærlig hilsen
Eva Fibiger Diemer