Samarbejdsproblemer med eksmand – hvad gør jeg?
For ca. 5 år siden blev jeg skilt efter over 20 års ægteskab, fordi min mand fandt en anden. Vi fik fælles forældremyndighed, men børnene flyttede med mig - min eks flyttede ind hos sin nye (nu) kone.
I starten inviterede jeg børnenes far med til deres fødselsdage, men han valgte selv at trække sig mere og mere. Børnene ser ham kun, når de selv ringer og aftaler noget med ham. Og hver gang kommer de hjem og fortæller grimme ting, han har sagt om mig fra vores ægteskab og at han ikke gider mig osv.
Er børnene der enkeltvis, taler han også grimt om deres søskende til dem. Jeg har skrevet til ham og bedt ham lade være med det, og det har han fortalt børnene, jeg har gjort og sagt til dem, han ikke gider have kontakt til mig overhovedet.
Nu vil han have børnene med på vinterferie og de skal have fri en ekstra dag fra skolen, men han siger det kun til børnene. Jeg har skrevet til ham, at vi er nødt til at kunne samarbejde omkring børnene, og hvis han vil have dem med på ferie, er han nødt til at kontakte mig om det. Børnene skal ikke være mellemled mellem os, selv om de er teenagere.
Jeg har foreslået et konkliktløsningsmøde i Statsforvaltningen, men det vil han ikke. Og han fortsætter med at tale grimt om mig, selv om jeg har prøvet at forklare ham, at det piner børnene.
Jeg ved faktisk ikke, hvorfor han er så hadefuld overfor mig, da det var ham der valgte at gå og nu har en ny kone, mens jeg har valgt at leve alene med børnene, for at de skulle have et "fristed", hvor der ikke skulle bo voksne fremmede, de skulle forholde sig til.
Mor til teenager

SVAR:
Kære Mor til teenagere
Tak for dit brev.
Det er en svær situation, du står i – og desværre er du ikke den eneste, der kæmper med lignende problemer.
Det bedste ville være, hvis det kunne lade sig gøre, at I kunne sætte jer ned og lave nogle spilleregler for, hvordan I gerne vil ”tackle” hverdagen med børnene, men ud fra dit brev er det vist ikke løsningen.
Smerte
Jeg forstår din smerte. Det virker jo næsten håbløst at få kontakt til ham – i hvert fald en positiv kontakt.
Løsningsmodel?
Du skriver ikke noget om, hvor gamle jeres fælles børn er. Men eftersom det er ved at være 25 år siden, at I blev gift, tænker jeg, at de ikke er unge teenagere – det ved jeg selvfølgelig ikke. Men det vil være mit gæt. Uanset deres alder, skal de ikke være mellemled mellem jer, de har brug for frit at kunne have et godt forhold til jer begge.
Det var en god ide, at forsøge med konfliktmægling i Statsforvaltningen, men det kræver, at begge frivilligt ønsker at deltage, så hvis han afviser, er der nok ikke så meget at gøre. Er børnene under 16-18 år er der brug for, at I finder en løsningsmodel, som I begge kan have det godt med.
Kommunikation
Hvordan han taler til børnene om dig, er svært for dig at gøre noget ved – især når han ikke vil snakke om det. Du kan gøre noget ved, hvordan du snakker til børnene om ham og deres samvær med ham.
Uanset hvor gamle børnene er, så er de loyale – både over din eksmand og over for dig. Og det vil præge dem, det sted de er. Så jeg tænker – hvordan kan du hjælpe dem til ikke at opleve, at være mellemled mellem jer???
Måske være ærlig og fortælle dem noget om, at dit største ønske er, at I alle kunne snakke ordentligt sammen, men når det nu ikke kan lade sig gøre, så må I prøve at få det bedste ud af situationen som den er. Måske de har nogle forslag til, hvordan det kan blive bedre. Det er mit forslag. Du har nok en meget bedre måde / ide til at snakke med dem om tingene. Så brug den.
Det vigtigste er, at I overfor hinanden får sat nogle ord – de rigtige ord (læs følelser) på, for går kommunikationen skæv, så misforstår i alle hinanden – den ene troede, du mente sådan og den anden sagde da sådan o.s.v. og pludselig er der ikke nogle af jer, der ved, hvad egentlig der er rigtig og forkert i forhold til, hvad der bliver sagt. Og slut resultatet kan blive værre end det første.
Elsker jer begge
Når dine børn er teenagere, så er de også gamle nok til, at I tager en sådan snak. De er jo allerede en del af det. Og de elsker uden tvivl jer begge og ønsker det bedste for jer alle.
Jeg ønsker dig alt godt i kampen for din familie. Den er værd at kæmpe for.
Kærlig hilsen
Ruth Tidemand Nielsen