Sæd skummer - er der grund til bekymring?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en dreng på 13, der er lidt bekymret, fordi at mit sæd nogen gange skummer. Det skifter fra at være gennemsigtigt til at andre gange blive til sådan noget hvidt skum nærmest. Håber at i kan hjælpe mig.

Hilsen den bekymrede, 13 år

SVAR:

Hej

Tak for henvendelsen. Det korte svar er, at du ikke behøver at bekymre dig. Dét, som du beskriver, er normalt.

Sæd indeholder mange forskellige ting. Blandt andet sædceller, enzymer, fructose samt masser af væske.

De forskellige bestanddele i sæden dannes i flere forskellige organer og kirtler. Selve sædcellerne dannes i testiklerne. Den øvrige sædvæske kommer fra prostata (blærehalskirtlen), de bulbourethrale kirtler og sædblæren.

Volumen af sæden kan svinge fra gang til gang. Desuden kan indholdet af de forskellige bestanddele i sæden også variere. Det betyder, at nogle gange er sædvæsken nærmest gennemsigtig og tyndtflydende, andre gange er den mere hvidlig og tyk. Det kan også skumme lidt.

Som sagt er det ikke noget, som du behøver at bekymre dig over. Det er normalt.

Mvh

Boje