Problemer med kontakt til drenge – har I gode råd?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva. Jeg er en pige på 16 år, og jeg har ikke haft en kæreste før, jeg har ikke engang kysset en. Jeg er ikke så god til det der med drenge, jeg ved ikke, hvordan jeg skal komme i kontakt med dem, det er som om, de ikke ved, jeg eksisterer.

Jeg håber i har nogle gode råd!

VH

Astrid, 16 år

SVAR:

Kære Astrid

Hvor er det dejligt, at du skriver! Netop det problem, som du har, er der en million andre unge, der kan nikke genkendende til. For hvordan får man dog fat i den eneste ene?

Vær dig selv

Det vigtigste er, at du bare er dig selv. Du skal på ingen måde lave dig om, fordi du er værdifuld – netop som du er! Det er det inden i dig, der tæller, og som skal vække følelser hos en kæreste. Hvis du forsøger at lave dig selv om eller være en anden for at få opmærksomhed fra drengene, er du ikke god mod dig selv. Vær tro mod dig selv og pas dig selv. Så hold fast i hvem du er og hvad du står for!

Søg deres selskab

Drenge og pigers interesser kan være meget forskellige, men samtidig kan det være super hyggeligt at være sammen med drengene omkring deres interesser. Du kan begynde at være opmærksom på, hvad drengene foretager sig sammen. Er det bordfodbold, pool, spil, kort eller snak? Måske kunne du spørge, om du og dine veninder må prøve at være med, og så samtidig deltage i snakken om, hvad der lige interesserer dem, eller måske tage en tur i biografen sammen. Det kan muligvis være en hjælp for dig i starten at tage kontakt til drengene sammen med andre af dine veninder, så kan snakken måske hurtigere komme i gang og føles mere naturligt for dig.

Veninder

En stor del af det at være pige og ung handler også om at have super gode veninder. Veninder, som man kan dele sorger, glæder, følelser, forelskelse og snak om drenge med. Vær sammen med veninderne og snak om drengene, og hvem der er søde. Sov sammen i weekenden og snak løs og hyg jer. Veninderne er der nemlig også, hvis kæresten ikke er der. Så sats på veninderne og nyd tiden sammen med dem, indtil du finder en sød fyr, der giver dig varme i kroppen og sommerfugle i maven.

Vent til sommerfuglene kommer

Du skriver, at du ikke har haft en kæreste endnu og ikke har kysset en dreng. Men det gør heller ingenting. Du skal ikke finde en kæreste og kysse, hvis du ikke er forelsket. Som forelsket kan man være helt rundtosset, glad og varm indeni og kan klare hele verden. Og det er fantastisk og føles rigtigt! Men hvis man i stedet ”faker” en forelskelse og bliver kærester med én bare for at prøve det, leger man både med sine egne og den andens følelser. Så vent til sommerfuglene kommer!

Jeg har fundet et link, som du måske kan bruge:

Er der nogen der kan li mig?

De bedste tanker og ønsker for dig og kærligheden.

Karina Søndergaard