Problemer i familien – hvordan skal jeg takle det?
Kære brevkasse.
Jeg har det rigtig svært for tiden og har brug for noget hjælp.
Min mor og jeg bor sammen med hendes kæreste.
De har haft et helt fint forhold de første 4-5 år, men her det seneste år har det ændret sig. Det har startet stille ud med nogle diskussioner, der har splittet dem lidt ad, men det er bare blevet værre og værre. Det er blevet så slemt nu, at jeg ikke kan holde ud at være hjemme længere tid ad gangen. De skændes nemlig konstant. Når jeg vågner op om morgenen, er det oftest til råben, skrigen og smækken med dørene.
Deres skænderier gør min mor vred, ulykkelig og helt ude af den, og hun lader sin vrede gå ud over mig.
Hun kalder mig grimme ting, når det ikke går efter hendes hoved, og vi kom også op at slås her forleden, efter at hun blev ved med at komme med spydige kommentarer. Alle hendes grimme udtalelser sårer mig, og hele situationen gør mig så sindssygt ked af det og gør, at jeg græder nærmest hver dag.
Det eneste, der får mig til at kunne holde skansen, er, at jeg klarer mig fantastisk i skolen; mine karakterer er virkelig mit drug. Alt andet føles som det rene møg.
Jeg ved virkelig ikke, hvordan jeg skal takle det.
M, 16 år

SVAR:
Kære M
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Du er ret god til at beskrive din situation og er også ret god til at se, hvordan det hele hænger sammen. Fordi din mor og papfar skændes og har det dårligt, bliver din mor stresset, og det går så ud over dig.
Svært med dårlig stemning
Det er hårdt for dig at holde til at høre på deres skænderier og være i den dårlige stemning hele tiden. Og det er heller ikke til at holde til, at dit forhold til din mor bliver så dårligt. Selvom du er en ung pige, har du stadig brug for en mor, du kan regne med. Det er svært for mig at vurdere, hvor tætte du og din mor plejer at være, og hvor meget I plejer at snakke sammen om tingene.
Snakke sammen
Selvom jeg godt ved, det er nemt sagt, så er den bedste løsning, at du får snakket med din mor om det her og får gjort hende opmærksom på, hvordan det hele hænger sammen. Det er desværre nogle gange sådan, at det er børnene, der skal være “de voksne” og sige tingene, som de er, til forældrene. Din mor er måske så optaget af det dårlige forhold til din pap-far, så hun ikke ser, hvordan det hele hænger sammen.
Hvis du stille og roligt siger til din mor, at I skal snakke sammen under rare omstændigheder (altså skal det ikke siges, mens I skændes), så tror jeg, at hun vil lytte til dig. Det er vigtigt, du fortæller din mor, hvad alt dette gør ved dig. Så vil din mor forhåbentlig blive opmærksom på dig på en ny måde, og din mor vil begynde at overveje situationen.
Hvem er der ellers at snakke med?
Hvis det ikke er muligt for dig selv at få din mor i tale, vil jeg foreslå dig at snakke med en venindes mor eller en moster/mormor, der kan hjælpe dig med at snakke med din mor, så I alle kan få det bedre igen. Du kan også snakke med en lærer eller anden voksen, du har kontakt med i din hverdag. De kan hjælpe dig og vejlede dig i, hvad du skal gøre.
Måske kan du hente mere hjælp i artikler og svar til andre i vores tema Når mor og far skilles.
Håber mit svar giver mening for dig, og at du kan bruge det til noget.
Kh. Marianne