Positiv klamydiatest - har min kæreste været mig utro?
Hej. Jeg er en ung mand på 18, som har et meget følsomt dilemma på ryggen. For cirka 10 måneder siden mødte jeg min nuværende kæreste. Jeg havde været testet negativ for klamydia, inden jeg mødte hende, så jeg havde ren samvitighed. Hverken min kæreste eller jeg har oplevet ekstraordinære problemer i de her 10 måneder før nu.
i løbet af de sidste 3 uger har jeg haft blod i min sædudløsning, ret kraftigt. Min sæd har bogstavelig talt været knald rød. Det her skete faktisk lige efter, jeg havde fået en kraftigt slag på testiklen. Så jeg tænkte bare, det var årsagen. Min læge har henvist mig til et sygehus, som vil tjekke mig, men hun tog imellemtiden en prøve for Klamydia... Og bang, den er altså positiv.
Så er det her, hvor jeg tænker; hvordan i al verden kan jeg gå rundt med klamydia i 10 måneder uden væsentlige symptomer? Og nu få blod i mit sæd og hele bonus-pakken til og med? Er det overhovedet sandsynligt, at jeg har båret rundt på sygdommen i 10 måneder?
Vi dyrker kun ubeskyttet sex. Så, hvis det har været noget, hun har haft fra tidligere forhold, (som hun påstår), så har jeg altså gået rundt med det i 10 måneder... Og FØRST fået synlige symptomer for 3 uger siden..
Jeg synes, at internettet virker bøvlet til at finde et svar.. Der står, at symtomerne viser sig indenfor 21 dage efter smitten, eller så viser de sig ikke.. Mit spørgsmål er så, er det overhovedet sandsynligt at jeg har båret rundt på sygdommen i 10 måneder? Eller er det mere sandsynligt, at min partner har haft fået smitten undervejs af en anden i de her 10 måneder?
Jeg har som sagt været negativ på klamydia, inden jeg kom sammen med hende. Og jeg har ikke haft andre sex partnere end hende. Så smittekilden er ikke fra mig..
Det skal også siges, hun pletbløder nogle gange? Det er sjældent, hun gør det, men hun gør det nogle gange.. Jeg har som mand ingen forstand på den slags.. Hun har altid sagt, det er normalt, og det er en reaktion på p-piller.. Den forklaring har jeg også bare taget for gode varer..
Men hvad mener I omkring mit dilemma? Har jeg virkelig kunnet gå rundt uden problemer i 10 måneder med klamydia og pludselig først fået så stort et problem som bitestikelbetændelses-lignende symptomer for 3 uger siden? Eller har min kæreste fået en smittekilde i løbet af de her 10 måneder?
Dennis, 18 år

SVAR:
Hej Dennis
Det er en kompliceret situation, du er kommet i, og jeg kan forstå på dig, at du er usikker på sammenhængen mellem dine symptomer og klamydiainfektionen. Samtidig er du måske blevet lidt skræmt over den blodige udløsning, du har haft. Selv en lille smule blod kan se meget voldsomt ud! Endvidere kan jeg forstå, at du er bekymret for, om din kæreste har været dig utro.
Forklaringen behøver ikke være utroskab
Jeg vil i det følgende prøve at give dig faktuel information og udrede din problematik. Først vil jeg dog starte med konklusionen – jeg tror ikke, at din kæreste har været dig utro. Lad mig forklare hvorfor:
Du har helt ret, når du skriver, at der som hovedregel går mindre end 21 dage fra smittetidspunktet, til at symptomerne fremkommer. Det er altså, hvis der overhovedet kommer symptomer. Kun ca. 50 % af mænd får symptomer – og resten har ofte kun svage symptomer.
Forklaringen kan findes andre steder
Som jeg ser det, så er der tre forklaringer på din situation. Jeg tror dog ikke umiddelbart, at de symptomer, du beskriver, skyldes klamydiainfektionen. Det skyldes snarere noget andet. Det kunne fx være det kraftige slag i skridtet, som du også selv nævner. De tre forklaringer lyder derfor:
1. Du har været smittet under hele jeres forhold. Den negative klamydiatest, du havde, før du startede dit forhold, var en falsk negativ test, og du var altså i virkeligheden smittet. Det sker (alt afhængigt at testtypen) et sted mellem 1/10 og 1/20 af tilfældene – eller sjældnere – at testen viser falsk negativ.
2. Du har ikke været smittet med klamydia i den her omgang, og den nyeste klamydiatest har altså været falsk positiv. Jeg ved ikke, hvad sandsynligheden er for det, men jeg tror, den er meget lav. Og hvis din kæreste har klamydia, så kan denne mulighed helt udelukkes.
3. Du er blevet smittet af din kæreste på et tidspunkt i jeres forhold – fra starten af eller senere.
Jeg tror, at den mest sandsynlige forklaring er den sidste. Om det er sket før eller siden er svært for mig at afgøre, men jeg tror ”før”. Det tror jeg, fordi du selv nævner et typisk symptom på klamydiainfektion for kvinder (pletblødning). Hvis din kæreste har haft pletblødninger fra starten af, så kunne klamydia meget vel være noget, hun har haft gennem hele jeres forhold. Pletblødning kan have mange andre årsager, men klamydiainfektion kunne sagtens være årsagen.
Som sagt så tror jeg ikke, at det blod i sædudløsningen, som du beskriver, skyldes klamydia. Din klamydiainfektion er sandsynligvis uden symptomer, og de symptomer, som du beskriver, skyldes snarere det kraftige slag i testiklerne, som du selv nævner. Man kan gå rundt med en klamydiainfektion i flere år, uden at man mærker noget til det. Det er sandsynligvis uden langtidskonsekvenser for manden, men kan for kvinder føre til graviditet uden for livmoderen, som kan være ret farligt.
Løsningen er derfor, at I begge lader jer behandle.
Tillid og tryghed er afgørende for et forhold
Jeg kan ikke 100 % udelukke, at din kæreste har været dig utro, men der er ikke noget, der giver mig anledning til at tro det.
Et forhold kræver intimitet, og jeg synes, det er en god ide at tage snakken med din kæreste i alle tilfælde. Jeg vil opfordre dig til at fortælle hende hvilken frygt, det har givet dig.
Afsluttende har jeg lyst til at rose dig for at gå til lægen efter usikker sex. Alt for få gør det (specielt alt for få mænd), og det betyder, at der i Danmark stadig er mindst 25.000 nye tilfælde af klamydia hvert år. Den bedste måde at beskytte sig på er at bruge kondom.
Jeg håber, at mit svar har været tilfredsstillende. Hvis du føler, at der er mangler noget, eller der dukker nye spørgsmål op, så skriv endelig igen!
Mvh Jonas