PMS generer min hverdag

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva.

Jeg er en pige på 16 år, der har et spørgsmål til jer.

Jeg har haft menstruation i snart 4 år, og den har aldrig været regelmæssig. Det tror jeg dog er meget normalt de første par år. Dog har den de sidste ca. 2 år haft den samme varighed og ca samme mønster i forhold til smerter osv. Dog er min cyklus her de allersidste gange, måske de sidste 4-5 gange, blevet anderledes. Jeg plejer stort set aldrig at have PMS inden, måske bliver jeg lidt træt og kan mærke, den er på vej med lidt spændinger i maven. Men her de sidste 4-5 gange har jeg haft voldsom PMS. Jeg har nærmest følt mig helt syg. Haft en lille smule feber én dag, haft ondt i maven, haft lidt hovedpine, følt mig helt udmattet og træt, følt mig sløj og varm samtidig med, at mine bryster har været sindssygt ømme, så jeg dårligt har kunnet ligge ned på maven.

Jeg synes også, min hud er blevet mere tør end normalt, og generelt har jeg bare været så mærket, at mit overskud har været helt nede, og jeg nærmest har måttet være hjemme fra alt nogle dage. Jeg føler også, min menstruation er blevet lidt kraftigere, ikke meget eller sådan over grænserne, men jeg synes helt klart, den er blevet lidt kraftigere, end den plejer. Og jeg har også haft lidt flere smerter de første dage, end jeg plejer. Dog heller ikke voldsomt eller noget, men jeg har kunne mærke en lille forandring også der. Jeg har ikke gennemgået nogen speciel vægtændring eller noget særligt. Jeg er ikke på nogen former for medicin, og jeg er jomfru, så jeg kan ikke selv se, at noget skulle have ændret noget.

Jeg ved ikke, om det bare er normalt, at ens cyklus ændrer sig især i min alder, og at noget, man pludselig havde vænnet sig til eller ikke mærket noget til, kan forandre sig eller pludselig komme? Jeg synes, det er ret irriterende, at jeg skal have så kraftig en PMS, som varer stort set hele ugen før min menstruation, som jo også varer en lille uge, for så er det jo pludselig nærmest halvdelen af ens måned, der er mærket, og gør en hjemmeliggende. Hvad skal jeg gøre?

Mvh mig, 16 år

SVAR:

Hej Dig!

Tak for dit spørgsmål.

Jeg er ked af at høre, at du generes så meget af din menstruation. Jeg vil anbefale, at du (i samarbejde med din mor eller far) snakker med din læge om det. Først kunne du prøve at tage panodil (max 1000 mg fire gange om dagen) i forbindelse med din PMS – det vil kunne hjælpe på dine smerter og feberen.

En anden mulighed er at begynde p-piller, som også vil mindske generne. Det vil din egen læge kunne hjælpe dig med at afklare.

Mvh. Marie