Plet på penis - kan det være kræft?

Vis spørgsmål

Hej, jeg har de sidste uger på oversiden af skaftet på midten af penis, haft en lille plet, der er lidt død hud, som jeg fjernede. Det ligner nu et lille brandsår, men jeg kan dog intet mærke fra det.

HJÆLP!!! Er vildt nervøs, søgte på nettet og der kom alt muligt med kræft frem :(

SVAR:

Hej

Jeg er helt overbevist om, at den plet, du beskriver, ikke er kræft. Kræft på penis er meget sjældent og i din alder nærmest ikke eksisterende.

Hvad er det så?
Det kommer helt an på, om du har haft risiko for at blive smittet med en kønssygdom. Hvis det ikke er tilfældet, tror jeg, det forsvinder igen i løbet af kort tid.

Hvis du har haft samleje uden brug af kondom, kan det være kønsvorter eller anden kønssygdom. Se mere i vores leksikon om sexsygdomme.

Med det, som du beskriver, synes jeg dog alligevel, at du lige kan se en uges tid, hvordan det udvikler sig, inden du tager til læge og får det undersøgt.

Mvh Lars Dysager