Pige 14 år: Jeg er rigtig ked af min højde
Hej, jeg er en pige på 14 år. Er rigtig ked af min højde og tænker på det hver dag. Jeg er ca. 166-167 cm høj. Ved ikke, om det er unormalt for en pige på 14-15 år?
Har haft min menstruation i 2 år – måske lidt længere tid. Men ved ikke, hvad jeg skal gøre for ikke at tænke på det. Jeg frygter at vågne op og er vokset meget mere ...
Min familie er ikke så høje, så jeg er bange for, at jeg vil blive meget højere end dem?!
Vil I/du tro, at jeg vil vokse meget mere? Det håber jeg VIRKELIG ikke!!!!!!
Mange tak på forhånd.
Knus S, 14 år

SVAR:
Kære S
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er godt, du skriver til os, når du har brug for hjælp.
Jeg ville egentlig bare sende svaret direkte til dig, men den mailadresse, du havde oplyst, virkede ikke. Så jeg håber, du finder svaret her :)
På hjemmesiden har vi allerede skrevet en del om det, du spørger om, fordi rigtig mange synes, de enten er for høje eller for lave. Måske kan du finde noget, du kan bruge. Gå til fanen søg og skriv fx “højde pige”. Der kommer en hel masse søgeresultater frem.
Hvis du vil du nøjes med at se artikler og svar, der er målrettet en bestemt aldersgruppe, kan du klikke på aldersmarkeringen ud for titlen.
Du kan også gå til vores leksikon og klikke på fx Krop eller Udseende. Så får du en kort forklaring på ordet, og du får også foreslået nogle artikler og spørgsmål/svar, som kommer ind på din situation.
Jeg har fundet nogle artikler og svar, som jeg håber, du kan bruge til noget:
Fra pige til kvinde
Pubertet – en ekstrem forvandling
12 år – kan man stoppe væksten?
14 år og 159 – hvor høj bliver jeg? Betyder menstruationen noget?
Hvis du ikke finder det, du har brug for, må du endelig skrive igen.
De bedste hilsner
Vibeke