Paranoid for graviditet - grund til bekymring?
Hej adamogeva.
Jeg er ret paranoid for graviditet.. ganske, ganske, ganske paranoid faktisk.
Min kæresten og jeg bruger kondom, og jeg startede på p-piller for godt halvanden måned siden.
- Er der noget at bekymre sig om, hvis pillerne er taget rigtig?
- Hvis min mens kommer i p-pille pausen, som den skal, kan jeg så tage det som et tegn for, at jeg ikke er gravid?
- Min vægt svinger en del, efter at jeg er startede på pillerne, hvornår stopper det?
mvh. ikkenavngivet, 16 år

SVAR:
Kære du
Det lyder som om, du bærer på en stor frygt for at blive gravid. Det ville være dejligt, hvis jeg kunne tage denne frygt fuldstændigt fra dig, men det er desværre sådan, at når man vælger at have samleje, vil der altid være en risiko for graviditet. Denne risiko kan så være større eller mindre afhængig af, hvor godt man beskytter sig.
P-piller og kondom som prævention
Du skriver, at I anvender både kondom og p-piller. På den måde er I godt beskyttet både mod graviditet og sexsygdomme. Det, synes jeg, er en fornuftig og også meget sikker løsning, hvis I forstår at anvende begge dele korrekt. Du kan fx læse indlægssedlen i p-pillepakken, så du er sikker på, hvordan de skal tages, og hvilke forbehold der er. P-piller har en sikkerhed på 95-99%.
Kommer din menstruation i p-pille pausen, som den skal og er af samme styrke og varighed som vanligt, er du med stor sandsynligt ikke gravid.
Vægt
Flere undersøgelse har påvist, at man ikke tager på at p-pillerne i sig selv. Det ene hormon i p-pillerne kan dog øge appetitten, så jeg kan ikke råde dig til andet end at være opmærksom på, at du ikke spiser meget anderledes end før, hvis du ellers er normalvægtig. Skulle din vægt blive ved med at svinge meget, må du konsultere din læge for at finde ud af, om der er andet galt.
Frygten for graviditet
Jeg bemærker, at du virkelig understreger, hvor stor din frygt for graviditet er, og tænker, om du overhovedet er i stand til at nyde at have sex, når du er så bange for at blive gravid. Jeg håber inderligt, at du ikke føler dig presset til at have sex, hverken af din kæreste eller venner/veninder. For at sex kan blive en fantastisk ting at dele med den, man elsker, er man nød til at kunne slappe helt af. Og det kan man efter min mening kun, hvis man har fuldstændig tillid til sin kæreste, føler sig helt tryg ved forholdet samt kan leve med risikoen for at blive gravid.
Jeg vil udfordre dig til at tænke over, om det nu også er bekymringerne værd at gå i seng med din kæreste. Overvej om du kan leve med de konsekvenser, et sexliv har. Det er dumt at kaste sig ud i noget, man ikke er fuldstændig klar til, men som, man måske tror, omverdenen forventer af en. Jeg vil foreslå dig at læse vores artikler: Sex og følelser
Vis artikel tema
Jeg håber, du finder ud af at kunne leve trygt med de valg, du træffer for dig selv og dit sexliv.
Kærlig hilsen Eva Fibiger Diemer