Påvirker rygning p-pillers virkning?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Jeg er en 17 år gammel pige og på p-piller. Jeg har været på p-piller længe, ca. tre år, og jeg har røget (dog ikke til dagligt, nok tre om ugen) i ca. 1,5 år.

Jeg har en kæreste, som jeg har sex med ca. hver anden weekend (langdistance). Jeg ryger også nu, men det er ca. 8-10 smøger i hverdagen og 0 i weekenden.

Jeg har læst en del steder, at rygning IKKE forringer p-pillerne, men at det kun forøger risikoen for blodpropper.

Hvad mener I?

Det skal lige siges, jeg har læst, at p-pillerne IKKE virker dårligere, når man er ung og ryger meget få smøger om ugen.

Håber på svar.

Gymnasiepige, 17 år

SVAR:

Kære Gymnasiepige

Mange tak for dit spørgsmål. Det er godt, du også selv har søgt viden ved brug af p-piller og rygning. Jeg vil forsøge at supplere lidt.

P-piller og blodpropper

Du skriver, du har taget p-piller i ca. tre år. P-piller er et effektivt præventionsmiddel, og der kan være en risikofaktor for blodpropper, men den er meget lille og ses oftest ved brug indenfor det første år. Man tilråder ikke at bruge p-piller, hvis man ryger over 15 cigaretter dagligt, er disponeret for sukkersyge og forhøjet blodtryk eller hjertekar-sygdomme.

Jeg går ud fra, at du har konsulteret din læge, da du skulle begynde på p-piller. I den forbindelse er der nok spurgt ind til, om der er sygdomme i familien, som kan forårsage blodpropper. Fx som ovenfor nævnt sukkersyge og forhøjet blodtryk, og du har nok også fået målt dit blodtryk i den forbindelse. De fleste læger tilråder et årligt p-pilletjek bl.a for at holde øje med dit blodtryk.

P-piller og østrogen

P-piller er opdelt i grupper der kaldes “generationer”. Der findes 1., 2., 3. og 4. generations p-piller. 2. generations p-piller er det bedste valg, da de har det laveste indhold af østrogen. Hvis du er i tvivl om, hvilken type p-pille du tager, kan du få det oplyst hos din læge, ellers står det garanteret på indlægssedlen i p-pillepakken. Hvis du ikke er i nogen risikogruppe, synes jeg helt klart, at p-piller er den rigtige form for prævention for dig. Men husk, de beskytter ikke mod seksuelt overførte sygdomme.

Konklusion: hverken din rygning eller alder påvirker effekten af p-pillerne. Du kan læse mere om p-piller i artiklerne Info om p-piller og Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet?

Sex som kærester

Jeg har til sidst lyst til at udfordre dig på din seksuelle praksis. Når du har taget p-piller, siden du var 14 år, går jeg ud fra, du har haft et aktivt seksualliv lige så længe. Sex er jo noget, der påvirker hele vores personlighed, så det er noget stort og vigtigt, du deler med et andet menneske, når du har sex med ham.

Jeg ved ikke, hvilke tanker, du har gjort dig om det, men på AdamogEva.dk tror vi på, at sex er en fantastisk gave bestemt til at deles af to mennesker, der har forpligtet sig på hinanden i et livslangt forhold. Hvis du har lyst til at læse noget mere om det, vil jeg anbefale artiklerne Sex og følelser, Værd at vente på og 10 gode grunde til at vente med sex eller i øvrigt surfe rundt på siden.

Håber svaret har givet dig lidt ro i sindet mht. p-pillerne.

Kærlig hilsen
Lise H. Thuesen