Overanalyserer jeg - skal jeg tage chancen inden jeg flytter?
Hej Adam og Eva. Jeg er en pige på 16 år, som er ret vild med en dreng, som er 14. Vi går til sport sammen og har gjort det i et år. Jeg startede faktisk pga. ham.
Vi mødtes til noget åbent hus, hvor han vidste mig, hvordan man gjorde, vi faldt i snak, og jeg faldt for ham. Jeg startede så nogle uger efter, da jeg ikke kunne få ham ud af hovedet, og nu skal jeg så på efterskole, så flytter langt væk.
Resten af holdet siger, jeg er dårlig til at skjule, hvad jeg føler, og de siger, vi flirter meget. Vi driller hinanden meget og fjoller rundt. I dag var der arbejdsdag, og det endte op i en vand/for-sjov-kamp mellem os, og da jeg skulle gå, kiggede vi rigtig mange gange efter hinanden.
Min far er træt af at høre om ham (taler åbenbart meget om ham) og synes, vi skal blive kærester, eller jeg skal glemme ham, da han er træt af at høre på mig. Jeg har aldrig haft en kæreste, men er blevet kysset en gang af en dreng pga et væddemål, han havde med sine venner og har ikke så gode oplevelser med det, men skal jeg fortælle ham, hvad jeg føler og tage chancen, før jeg flytter eller?
For tror, han har regnet ud, jeg kan lide ham - da jeg ikke er så god til at skjule det; men hvordan ved jeg, om han også kan lide mig? Håber virkelig, i har et råd.
Hilsen Anonym

SVAR:
Kære Anonym
Plusser og minusser ved at være åben om forelskelse
For mig at se, står du altså overfor et valg: Skal du fortælle din ven, at du kan lide ham, eller skal du lade være? Der er et par plusser og et enkelt minus ved at fortælle ham det.
Plus-siden er, at du ikke længere behøver gå og analysere ham, når I er sammen, fordi du får mulighed for at høre, hvordan han faktisk har det med dig. Det kan tage rigtig meget energi at prøve at tolke hans ord og handlinger, og selvom du analyserer nok så meget, vil du altid være i tvivl, indtil du spørger ham direkte.
En anden plus-side er, at det jo kan være, at han også godt kan lide dig. Hvis det er tilfældet, er det jo en mulighed, at I prøver at være kærester.
Er du selv parat til en kæreste nu?
Så du skal også gøre op med dig selv, om du faktisk er interesseret i at have en kæreste på nuværende tidspunkt.
Hvordan ville det for eksempel være for jer at være langdistance-kærester, når du skal på efterskole? Er det noget, som du godt kan se for dig? Hvis ikke, er der måske ikke så meget fidus i at sætte noget i gang med ham, som du alligevel ikke regner med kan holde i løbet af efterskolen.
Prøv også at hente inspiration ved at læse andre svar her på siden.
Risikoen for afslag eksisterer
Hvis du kan mærke at du rigtig gerne vil være kæreste med ham, så er det jo virkelig en plus-side, hvis han også godt kan li’ dig! Men du risikerer altså også, at han måske ikke har de samme følelser som dig og blot ser dig som en god ven. Og det kan godt gøre ondt at få at vide, når du nu havde håbet på noget andet. Så det er den risiko, du tager, ved at fortælle ham, hvordan du har det. Hvis det er tilfældet, at han ikke deler dine følelser, så skal du huske på, at det ikke betyder, at der er noget galt med dig, eller at du ikke er god nok. Det betyder bare, at han ikke er fyren for dig, men det er der til gengæld en anden fyr et sted, som er, og som du så må vente på.
Vished kan være en lettelse
Risikoen er altså, at han ikke har det ligesom dig, hvilket måske vil gøre ondt. Men det kan også være, at han godt kan li’ dig, og I får mulighed for at finde ud af, hvad I så skal gøre. Den eneste måde at finde ud af, hvordan han har det, er ved at spørge ham. Og jeg tror, at i nogle tilfælde, så er det hårdere at gå og bruge kræfter på at overanalysere det hele, end det ville være at skulle komme sig over en eventuel afvisning.
Det er aldrig nemt at skulle vise sine følelser frem for en anden den første gang; men på den anden side kommer du heller ikke nogen vegne ved at tie stille. Så hvis du mener, at du kan holde til, at han eventuelt ikke har det ligesom dig, så synes jeg, at du skal finde et godt tidspunkt at tage en stille og rolig snak med ham, hvor du har tid til at fortælle ham, hvordan du har det og spørge ham om ærligt at fortælle, hvad der foregår inde i hans hoved. Så slipper du nemlig for at skulle overanalysere mere!
Se evt. også disse links
Pigevenner og drengevenner
Forelsket - en fantastisk følelse
Den eneste ene
Jeg vil ønske dig held og lykke med det hele!
Hilsen
Maria