Online flirt – hvordan give udtryk for mine følelser?
Hej Adam og Eva. Der er den her pige, jeg har mødt på Facebook. Og Vi snakker mega-godt sammen. Synes bare hun er fantastisk. Hun er sød, hun er sjov og så er hun rigtig smuk. Føler virkelig, hun er noget helt specielt. Men ved bare ikke, hvordan jeg skal starte en flirt eller udtrykke over for hende. hvad jeg føler for hende. Håber I kunne give mig et råd, andet end alt det der venskabs noget og sådan.
13-årig dreng

SVAR:
Kære Dreng på 13 år
Tak for dit spørgsmål. Du vil gerne have et råd til, hvordan du kan udtrykke dine følelser for hende pigen fra Facebook. Jeg er lidt i tvivl om, I har mødt hinanden i virkeligheden? Hvis ikke I har det, synes jeg, at det er første skridt at mødes og lære hinanden at kende ”live”. Du skriver, at det gerne må være andet end ”det der venskabs noget”… For mig at se hænger det mere sammen – altså at man går fra at være gode venner til at blive mere – kærester. Jeg har klippet et stykke tekst ud fra artiklen Flirt - den vilde jagt efter en kæreste, som jeg synes passer fint ind i forhold til dit spørgsmål.
Facebook, drøm og virkelighed
Der kan skrives mange flotte og smigrende ord på Facebook. Det er dejligt med kærlige og søde ord på skrift, men er pigen/fyren i stand til at sige ordene og vise dem i praksis? Det er mere uforpligtende at skrive søde ting til hinanden og fortælle om hemmeligheder over Facebook, end at sidde over for hinanden og sige de samme ting.
Hvis I skal finde ud af, om I skal være kærester, er det godt at lære hinanden at kende ved at lave praktiske ting sammen og ved at snakke sammen. Ellers kan du let bare blive forelsket i de søde ord, der bliver skrevet. Du kan blive forelsket i den oplevelse af, at der er en person, der vil høre og forstå dig. Dermed kan betydningen af hvem personen er, som skriver, træde i baggrunden.
Du forestiller dig måske en masse ting ud fra de skrevne ord, og begynder at drømme. Men hvordan forholder de skrevne ord sig i virkeligheden? Det er afgørende, at du ikke kun bygger en kontakt op gennem Facebook og sms’er. Det er vigtigt, at du også møder den anden ”face to face”. I jeres møde med hinanden kan det vise sig, om det hele blot har været en drøm.
At have sig selv med i en flirt
Spørg dig selv, om du har dig selv med, når du flirter. Overvej, om din flirt handler mere om, at du har lyst til at prøve at have en kæreste, frem for hvem, der skal være din kæreste. En flirt kan give sommerfugle i maven, også selvom du ikke er forelsket i den, du flirter med. Det er dejligt at flirte, og det er nemt at blive glad for at flirte.
Spørg dig selv, om det virkelig er ham/hende, du har lyst til at flirte og senere kysse med, eller kan det lige så godt være en anden, du flirter med? Hvis du har en dårlig smag i munden efter en flirt, så er det sandsynligvis fordi du ikke har haft dig selv nok med. En dårlig eftersmag er et tydeligt signal, der viser dig, hvor dine grænser er, og fortæller dig, hvilken vej, du skal gå. Mærk efter og sig fra – også over for andres flirt.
Giv forholdet tid
Lad jeres venskab vokse, og giv hinanden tid, før I leger for meget med flirt over for hinanden. Flirt kan let komme til at øge hastigheden af jeres forhold, og så kan det blive svært at opnå tryghed i forholdet, for tryghed tager tid at skabe.
Når du skal finde en kæreste, handler det om at finde en pige/fyr, der er helt speciel for dig. En person, som du mere end nogen anden ønsker at dele dit liv med. En person, som du ønsker, skal lære hele dig at kende, dermed også de sider, som du ikke er så stolt af.
Du kan kun finde ud af, hvem en pige er i virkeligheden, ved at du lærer hende bedre at kende face to face. Det er godt at have drømme, men det er sjovest at drømme om noget, som med tiden kan blive til virkelighed. Brug derfor flirt med omtanke.
Til sidst vil jeg slutte af med at sige, at du skal huske at passe på dig selv og hende. Måske synes du, at det kunne være sjovt og spændende at have en flirt, men måske tænker hun det, som noget mere fast. Der er mange følelser på spil. Man kan nemt blive såret, hvis den ene ikke tager hensyn og respekterer den andens følelser og grænser. Derfor er det godt at snakke om, hvad I føler, og hvad I tænker mere fremadrettet.
Obs. Der er flere gode artikler herinde, hvis du er interesseret i at læse mere:
Kærestepotentiale… eller en god ven?
Den eneste ene
Pigevenner og drengevenner
Håber at jeg svarer på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Venligst Katrine
Leksikon
Læs mere her
Er du glad for dig selv?