Onani med massageting – kan det påvirke orgasme senere?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva

Jeg er en pige på 16 år, og jeg er seksuelt aktiv. Jeg onanerer dagligt og elsker det. Jeg har mange venner, som også onanerer, både drenge og piger, og vi snakker tit om det.

Jeg onanerer med sådan en massageting, hvor jeg masserer min klitoris. Jeg får nogle helt fantastiske orgasmer :-D og det er helt vildt dejligt.

Mine venner er begyndt at spørge mig, om jeg så også kan få så gode orgasmer, når jeg er med en mand, og nu er jeg begyndt og blive bange for, at jeg ikke kan, og nu onanerer jeg ikke mere med den, for jeg er bange.

Er der grund til, at jeg skal være bange? Kan jeg stadig få lige så god orgasme?

Hilsen M, 16 år

SVAR:

Kære M

Mange tak for dit meget relevante spørgsmål og tak for din tillid.

Det er rigtig fint, at du lærer din egen krop at kende, og at du finder ud af, hvad der føles dejligt. Samtidig er det også godt, at I taler sammen om det i din omgangskreds, for onani (og især hvis det er ved at tage overhånd) kan meget nemt blive et tabu, som man kan gå helt alene med.

Du er blevet opmærksom på, at du måske kan komme til at ødelægge noget for dig selv på sigt.

Påvirkning af kropslige funktioner

Jeg har brugt lidt tid på at konferere med et par eksperter omkring selve ødelæggelsen af kropslige funktioner. Det, du kan risikere ved brug af vibrator, er, at de kraftige vibrationer kan være med til at lamme nerveenderne omkring klitoris. Det er ikke en permanent skade, men den kan godt vare i noget tid. Derfor vil det være en rigtig god idé at lægge vibratoren i skuffen i “karantæne” engang imellem. På den måde kan dine nerver få lov til at hvile lidt og genfinde deres naturlige følelser igen.

Din klitoris eller nerverne omkring tager ikke skade af, at du bruger fingrene. Det kan tage lidt længere tid at opnå orgasme, men det er også vigtigt, at du ikke kun fokuserer på slutresultatet, men at vejen derhen også er en nydelse og giver ro frem for præstationsangst.

Det var den rent tekniske forklaring.

Påvirkning af dit sexliv i fremtiden

I forhold til din fremtid tror jeg, det kan have en betydning for dit sexliv på den måde, at du er vant til at få udløsning, og du ved lige præcis, hvad der skal til. Det kan føre til problemer mellem dig og din partner. Hvis han ikke lige trykker på de rigtige knapper eller gør det hurtigt nok, så kan du komme til at slå hjernen for meget til og komme på overarbejde. Dette kan forhindre jer i sammen at nå målet, fordi dit tankefokus kommer til at kredse omkring: “Åh, hvis bare han lige gjorde …” Eller: “Jeg ved, at hvis jeg lige snupper vibratoren, så kan jeg få den orgasme, jeg trænger til.”

Sex mellem to handler også om at glæde hinanden

Det er en hårfin balance, for det er godt, du kender din krop og ved, hvad du kan lide, men sammen med en partner er det også vigtigt stille og roligt at finde ud af, hvad I kan lide sammen, og hvad I kan gøre for at glæde hinanden.

Jeg synes, det er fint, at du lige har lagt vibratoren lidt til side, fordi du er klar over, at det måske er lidt for meget. Prøv også at holde lidt pause fra selve onanien en gang imellem, fordi det netop hurtigt kommer til at dreje sig om dagens quick fix, frem for at du – når du engang har en partner – stille og roligt skal nyde den glæde, det er at tilfredsstille hinanden og ikke bare sig selv.

Onani kan på sigt give en følelse af tomhed

Jeg tror, den tomhedsfølelse som ofte kan komme, hvis man onanerer meget, er værre end de periodevist bedøvede nerveender ved klitoris. Det, at du altid er alene med dig selv ved onanien, kan være sværere at komme over. Prøv om du kan tage længere og længere pauser fra onanien, og så i stedet søge et aktivt socialt fællesskab sammen med dine venner. Lav noget andet, så du ikke bliver afhængig.

Læs mere i vores artikel Om onani – mest for piger.

Pas rigtig godt på dig selv.

Mange hilsner fra
Anja