Ønsker at være den eneste - hun har haft sex før - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej! Jeg er en ung kristen dreng på 21, som har fundet en skøn kristen pige på tilsvarende alder. Indtil videre er vi venner, men på kanten til at blive kærester. Vi har mange gode snakke og har det godt sammen. Men vi havde en samtale, som chokerede mig, og som virkeligt har holdt mig lidt tilbage og gjort mig ekstrem ked af det.

Jeg sidder tilbage med en mave, som gør syrlig ondt, da hun skrev til mig, at hun blev nødt til at skrive, at i hendes gymnasietid var hun fjernt fra troen, så hun drak. Derudover kommer det, som jeg frygtede mest, nemlig at hun havde været i seng med en anden et par gange.

For mig betyder det at kunne dele og udforske sex med ens kone, som den første, MEGET! Jeg er så ked af det, at det hele har ført til en hård samtaletid, hvor jeg ikke er meget værd. Og jeg ved ikke, om jeg kan kæmpe for at få det til at fungere, da det betyder så meget for mig.

Har I nogle gode råd? Kan jeg være det bekendt og hvad skal jeg gøre? Det er et problem som nager mig meget. Og jeg ved, at samtlige kristne drenge ønsker og har det på samme måde som mig, hvad der angår sex med den første og eneste.

Tak for svaret på forhånd!

21 år

SVAR:

Kære N.N.

Åbenhed og ærlighed er et godt fundament

Når jeg læser dit spørgsmål, er det første som slår mig, den ærlighed, som I begge har i forhold til dette emne. Det kan ellers være svært at tale om og være ærlig omkring. Det glæder mig, at du har fundet en pige, som du synes er skøn, og som du har det godt sammen med. Det har sikkert krævet en del af hende at lukke op og fortælle om sin gymnasietid og når hun tør det, vidner det både om stor tillid til dig og at hun ønsker at have et ærligt og oprigtigt forhold til dig. På samme måde er det meget ærligt af dig, at du sætter ord på dine følelser om det. Som du skriver dit brev, forstår jeg det sådan, at I har talt om, hvor svært du har det med hendes seksuelle erfaringer.

Vigtigt at erkende sine følelser

Jeg forstår godt din frustration og den forestilling om jeres første gang sammen, som nu er ødelagt. Det er noget ganske særligt, når man begge kan give sig hen til hinanden som den første på bryllupsnatten. Du spørger, om du kan være bekendt at reagere på denne måde, og det synes jeg, for det rører ved dybe følelser i os. Det er netop ved at erkende sine følelser og være dem bekendt overfor sig selv og andre, at man har mulighed for at bearbejde dem.

Skal fortiden være afgørende for fremtiden?

Er din venindes fortid så grund nok til, at I ikke skal blive kærester med mulighed for en fælles fremtid?

Det mener jeg ikke. Vi kan hver især have gjort noget i vores fortid, som vi fortryder, og som vi på forskellig måde bærer ind i et parforhold. Eller vi kan psykisk være præget af vores opvækst, som gør det svært at indgå i personlige relationer. Det er ikke vores fortid, der afgør, hvilke muligheder vi har for at få en god nutid og fremtid, men hvordan vi forholder os til den.

I skal sammen udforske noget helt andet og nyt!

Jeg mener bestemt, at I sammen kan få et godt og nært forhold til hinanden, også seksuelt, på trods af det, som din veninde har oplevet. Det seksuelle i et parforhold er så meget mere end, hvordan noget er de første gange. Det er en livslang udforskning af hinandens sind og krop. Hvis I bliver kærester og gift, så vil I gennem et stadig tættere fællesskab dele ufatteligt meget, som din veninde endnu ikke har oplevet en smule af.

Det kan lade sig gøre, når parforholdet er baseret på tillid og ærlighed, og det er I godt begyndt på.

Læs også svar til andre i lignende situationer:

Hvordan slippe tankerne om kærestes seksuelle fortid?
Har haft sex før - hvad gør så vores ægteskab til noget særligt?

Med venlig hilsen
Brian Christensen