Ønske om barn – hvordan forholder vi os?
Hej. Min kæreste og jeg har for nylig talt om at få et barn. Jeg selv har et brændende ønske om at få et barn, og føler mig også klar, men har lige skiftet arbejde, og har kun været der 1 måneds tid. Derfor føler jeg, at det er lidt svært at finde ud af, hvor lang tid man skal lade det gå, før vi skal forsøge.
Jeg er 23 snart 24 og min kæreste er snart 27, og vi føler begge, at vi er klar.
Jeg har været på p-piller, siden jeg var 18 år og har hørt, at det kan være meget forskelligt, hvor lang tid der går, fra man stopper på dem, til man bliver gravid, så det har vi jo også med i overvejelserne. Men hvis jeg stopper på p-piller om et halvt år, får jeg så ikke mens., før min egen cyklus er kommet igen? Hvad er normalen for hvor lang tid, der går, fra man stopper på p-piller, til man kan blive gravid?
Håber I kan svare på mine spørgsmål.
Hilsner fra S.

SVAR:
Kære S!
Tak for dit spørgsmål! Det er nogle spændende overvejelser, I gør jer!
P-pillestop
Det er, som du også selv skriver, meget forskelligt hvor lang tid, det tager, inden éns egen cyklus er normal igen – specielt hvor lang tid, det tager, inden den er regelmæssig igen, men et gennemsnit er 3 mdr. (Den bliver selvfølgelig kun regelmæssig, hvis den var det før, du begyndte på p-pillerne). Med andre ord vil der højst sandsynligt ikke gå 3 mdr., før du får den første ægløsning og dermed kan blive gravid, men derimod nok noget i den stil inden din cyklus bliver regelmæssig, så du kan begynde at regne på, hvor når I har de største chancer.
Det perfekte tidspunkt
… Findes nok ikke. Der vil altid være argumenter for og imod at begynde at stifte familie. Her kommer nogle af mine indspark til diskussionen.
• Hvis I er klar til at få et barn sammen, var det i mine øjne værd at overveje, om ikke I på en eller anden måde skal binde jer til hinanden både følelsesmæssigt og juridisk? Stemningen i dit og din kærestes forhold er den luft, som jeres barn kommer til at indånde og leve af! Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at I beslutter jer for, at det skal være jer to, indtil døden skiller jer ad! Det handler ikke længere kun om, at I skal holde af hinanden, nu er det også vigtigt, at I træffer et valg om også at ville være sammen, når tingene bliver svære. I mine øjne er det lige netop det her, der er essensen i ægteskabet – vi kan ikke selv klare at elske med så stor en kærlighed, at den holder til alle livets strabadser, men det kan Gud, og han ønsker at lære os at elske på samme måde. Derfor giver det fantastisk god mening for mig at blive gift i en kirke og få Gud som den 3. part i forholdet. For mange kan den store fest, kjolen osv være en økonomisk årsag til at vente med brylluppet. Men hvis ikke der er råd til det lige nu, er det jo også en mulighed at holde en stor fest, når man engang får råd til det? Eller at det hele ikke behøver at være helt så stort? En anden mulighed er også at få det juridiske klaret på rådhuset. – Hvis ikke I er gift (eller har skrevet testamente) og den ene af jer dør, så er det barnet, der arver alt efter den afdøde, og det betyder, at den tilbageværende forælder i en i forvejen svær situation vil være tvunget til at flytte ud af huset/lejligheden og sælge bilen mv. Forhåbentlig sker det ikke for jer, men vi kører jo også alle sammen med sikkerhedssele, fordi nogle meget få af os kommer ud for uheld…
• En anden overvejelse er, hvor langt jeres venner er i den her proces?! Det har bare meget at sige for, hvor nemt det er at holde sammen, at man er lidt det samme sted i livet. Men selvfølgelig kan det lade sig gøre!
• Arbejdet kan man selvfølgelig heller ikke lade være med at føle sig forpligtet overfor, men for det første går der jo lidt tid, inden du er gravid, og for det andet går der derefter 8 mdr, inden du går fra på barsel. Det er umuligt at finde det perfekte tidspunkt, og en chef synes vel sjældent, at det er en god idé at blive gravid :-)
• Endelig skal I også være klar til at give afkald på ungdommen – friheden, impulsiviteten, at sove længe, backpacker-rejser, en fuldt pakket kalender osv., osv. Det er ikke for at tage modet fra jer, men I har ingen grund til at stresse, og jeg tror, man kan nyde sit barn og sin livssituation mere, hvis ikke man føler, at barnet kommer i vejen for en masse drømme, man ikke nåede.
Børn er fantastiske og et lille smil kan få en til at tilgive hvad som helst – også manglende nattesøvn og lort på tøjet :-) Men det er vigtigt at indstille sig på, hvad man går ind til, i det omfang det nu engang kan lade sig gøre, inden man har prøvet det.
Rigtig meget held og lykke med beslutningen og projektet!
Kærligst
Lotte