Ømt penishoved og knopper - er det normalt?
Hej A og E. Jeg ville bare høre, om det er normalt, at selve penis hovedet (når forhuden er trukket tilbage) er sådan lidt ømt. Jeg vil helst undgå at røre ved det.
Derudover er det også klistret, så ens finger kan komme til at hænge fast, hvis man skal tørre sig.
Grunden til, jeg er bange, er hovedsaligt pga. fremtidig sex: Når jeg skal have kondom på (av?), når jeg skal trænge ind (av?).
Jeg er pænt bange, tænkte om det kunne have noget at gøre med de mini knopper, jeg har på penishovedet, (meget små, samme farve som resten at hoved (lilla/rød), kun på oversiden dvs. Siderne og nedefra er glatte, dog også ømme)
Dette her kan jeg leve med nu, men jeg håber så sandeligt, det går væk
Dreng, 12 år

SVAR:
Hej
Det er meget forskelligt, hvor følsom penishovedet er og det, som du beskriver, er helt normalt. Følsomheden aftager med alderen, så du behøver ikke være bekymret for fremtiden.
Så beskriver du, at det er klistret, når du rører ved penishovedet. Det er normalt og svarer til den meget fine og lidt fugtige hud på læberne, som kan ”klistre”. Prøv at lade din finger glide hen over din lidt fugtige læbe!
Det er også helt normalt med de mini-knopper, som du beskriver.
Hilsen
Lars Dysager, læge