Ødelægger med kritik - hvorfor kan jeg ikke bare være en god kone?
Jeg har været gift med en dejlig mand i ca. seks måneder, og vi har været sammen i ca. seks år før det.
Vi havde en lidt turbulent start - han afviste mig flere gange i løbet af et år, før vi blev kærester, men alligevel gik vi i seng med hinanden. Jeg havde et dårligt selvværd og til tider depressioner, og han havde tillidsproblemer pga. flere utro ekskærester.
Da vi så blev kærester, overøste han mig med kærlighed og omsorg - og har gjort det lige siden. Og samtidig med at jeg var lykkelig over, at han endelig valgte mig, var jeg i lang tid meget bitter over, at han i starten afviste mig flere gange - som ledte til de sværeste hjertesorger i den periode.
Med tiden har vi opbygget et solidt forhold, hvor vi elsker hinanden, og vi prøver at gøre meget ud af at kommunikere og tale om følelser og evt. misforståelser/konflikter.
Mit problem er:
At jeg til tider (ca. 3-4 gange om måneden) fanger mig selv i at direkte kritisere min mand - de valg han tager, de "dumme" fejl han laver, hvor sløv han er til at handle på diverse ting o.a. som jeg ikke ville finde på at sige til andre personer i mit liv. Det kan opstå i en almindelig samtale, og så bare udvikle sig til disse grusomme anklagelser, uden at jeg kan kontrollere det.
Bagefter siger jeg undskyld, og det ord har næsten ikke betydning for ham mere, da det sker så ofte. Efter vi er blevet gift, er han begyndt at sige, at han ikke vil have, at jeg taler sådan til ham - og det gør mig bare mere kold og ligeglad. Og han er også blevet mere ligeglad med alt, jeg siger, og udtrykker ikke sin kærlighed lige så ofte som for bare 1-2 år siden.
Jeg er bange for, at det kører den forkerte vej og søger gode råd til, hvordan jeg kan stoppe mig selv, før jeg sårer ham endnu mere. Jeg vil så gerne være en god og omsorgsfuld hustru for ham.
Det skal siges, at vi er begge kristne og beder til tider sammen, om at Gud må lede os og styrke vores forhold. Vi har det også godt sammen det meste af tiden, men så er det, at jeg "ødelægger" det hele med at kritisere ham ... Hvad skal jeg gøre??
Venlig hilsen
"Hustruen", 27 år

SVAR:
Kære "Hustru"
Hvor er det godt, du skriver til brevkassen. Der er noget, du gerne vil have stoppet. Du skriver, at du ønsker at stoppe dig selv i at såre din mand. Ved at skrive dette brev lyder det til, at du laver et stop ud fra, at du ønsker at være en god og omsorgsfuld hustru for din mand.
Mange gode ord
Ved gennemlæsningen af dit brev lægger jeg mærke til, at du skriver mange positive ord om din mand og jeres forhold:
• Da vi blev kærester, overøste han mig med kærlighed og omsorg - og har gjort det siden.
• Jeg var lykkelig over, at han endelig valgte mig.
• Med tiden har vi opbygget et solidt forhold, hvor vi elsker hinanden.
• Vi prøver at gøre meget ud af at kommunikere og tale om følelser og evt. misforståelser/konflikter.
• Vi har det godt sammen det meste af tiden.
• Dit ønske er at være en god og omsorgsfuld hustru.
• Jeg har været gift med en dejlig mand i ca. seks måneder.
• Vi beder til Gud om, at han må lede os og styrke vores forhold.
Forstyrrelse af det positive
Du nævner en række ting, som har forstyrret og forstyrrer jeres ellers positive parforhold/ægteskab:
• En lidt turbulent start.
• Han afviste mig flere gange i løbet af et år, før vi blev kærester.
• Jeg havde et dårligt selvværd og til tider depressioner.
• Jeg ødelægger ved at kritisere og såre ham 3-4 gange om måneden.
• Han havde tillidsproblemer pga. flere utro kærester.
Kommentarer til dig om forstyrrelserne
1. Det er forståeligt, at det kan have være svært for dig at have haft følelsen af at blive afvist af ham. Samtidig vil jeg sige til dig, at det er vigtigt, du øver dig i at parkere den bitterhed, som du har i dig. Det er vigtigt, fordi et menneske har frihed til at sige både ja, nej og ved ikke, når nogen ønsker at blive kæreste med en. Og det lyder virkelig til, at han har valgt dig til nu.
2. Du fik hjertesorger ud af det. Igen vil jeg gerne give dig forståelse for, at det lyder til at have været hårdt for dig. Samtidig kan du gentage for dig selv, at det ikke er aktuelt nu. Han har valgt dig til nu.
3. Kunne du overveje, om du har brug for at finde ud af, hvad dine depressioner drejer sig om?
4. Kunne du overveje at øve dig på ikke at bebrejde din mand? At blive bebrejdet er meget nedværdigende. I stedet for at sige: Du er sløv til at handle på ... kunne du øve dig på at sige, hvad det gør ved dig, at I f.eks. ikke hjælpes ad med tingene. Eksempel: Jeg bliver ked af det, når ... Eller: Det vil betyde rigtigt meget for mig, at vi laver nogle gode aftaler om ...
5. Når det handler om tillid, kan det være en stor hjælp at være meget tydelig over for hinanden i både ord og handlinger. Det er vigtigt at fylde "følelsesbeholderen" op. Det betyder nemlig, at der så ikke er plads til andre.
At handle mod forstyrrelserne
I er allerede begge i gang med at vise, at I ønsker det anderledes. Du fortæller, at han siger, at han ikke ønsker, du taler sådan til ham. Du har også sagt, at du ønsker at stoppe dig selv. Endvidere er du godt i gang med at overveje og har ovenikøbet skrevet dette brev.
Et godt byggemateriale
Kan du tænke, at der er meget godt at bygge på for jer? Læs igen rækken af positive ting. Det kan måske give mod til at arbejde videre med jeres parforhold. Jeg har tænkt flere muligheder:
• Er der brug for, at du giver dig selv omsorg ved at opsøge en terapeut eller psykolog for at få personlig hjælp til det, der er svært for dig? Se evt. under fanen Ressourcer.
• Er det muligt, at du fortæller din mand, der er noget, der er svært for dig, og at du har brug for hjælp, og at det ikke handler om ham?
• Er det muligt at tænke, at I er nygifte og lige startet på en vej sammen som ægtefolk? Der findes ægteskabs- og parkurser med mulighed for at lære bedre kommunikation.
• Er det muligt, at I sammen sidder og udtænker muligheder for at få hjælp eller følgeskab i det , som er svært for jer?
Det perfekte ægteskab
For nogle år siden så jeg denne sætning: Det perfekte ægteskab findes ikke. Ved siden af var en illustration med et æble, hvor der var taget en bid.
Jeg nævner det for at understrege, at for to der elsker hinanden og lever så tæt som i ægteskabet, er det umuligt ikke at "træde hinanden over tæerne" engang imellem. Det er et vilkår ved, at Adam og Eva fik startet "skævt". Sådan har det været for menneskeheden siden.
Læs mere i vores artikler Konflikter i parforholdet og Når fortiden gør ondt.
Udfordringen er: Hvad gør jeg/vi, når det sker? Jeg lægger mærke til, at det ikke er hele tiden, det er svært at være jer to sammen. Derfor: Jeg vil ønske for jer, at I må få styrke til at arbejde på jeres parforhold/ægteskab.
Det er det værd.
Med hjertelig hilsen
Hanne Esmarch