Nødråb fra en taber – hjælp mig!
Jeg er en mand på 21 år. Jeg har endnu aldrig haft en kæreste og derfor aldrig haft sex.
Jeg føler mig udenfor og anderledes - det vil sige kikset. Siden jeg var 15 år, har jeg drømt om en kæreste, og der er en del piger, jeg har været hemmeligt forelsket i - også nogle fra min egen klasse, da jeg gik i gymnasiet.
Engang hørte jeg min mor og far snakke om mig en aften, og min far troede, jeg måske kunne være homoseksuel, fordi jeg aldrig har haft en kæreste.
Når der er fester og lignende steder (foreninger og diskoteker), er jeg altid på reservebænken. Det seneste års tid, er det begyndt at gå mig alvorligt på. Jeg græder tit, når jeg kommer hjem, og sidste aften smadrede jeg spejlet i badeværelset, fordi jeg ikke kunne holde ud at se på mig selv efter en aften i byen. Jeg græd og græd.
Jeg ved ikke, hvad der er galt med mig. Hvad det er pigerne ikke kan lide ved mig. Nogle af mine venner behøver bare at vise sig, så står der piger ved dem. Det sker aldrig for mig. Og når jeg ser en pige, jeg gerne vil i kontakt med, begynder mit hjerte at slå så hurtigt, at jeg bliver lammet af det og ikke tør gå hen til hende. Jeg ved ikke, hvad jeg skal sige, og jeg er bange for at blive afvist - også fordi jeg er bange for at blive bekræftet i, at jeg ikke er lækker eller interessant.
Udseendet betyder rigtig meget. Det passer ikke, når nogen hævder det modsatte. Hvordan kan det ellers være, at de smukke og sexede drenge altid kan få en kæreste?
Jeg er dybt ulykkelig. Jeg har snakket med andre om mit problem, og de siger, at der passer et låg på alle gryder, men at jeg bare ikke har mødt den rigtige endnu. Den er så billig den forklaring. Det kan de sagtens sige. Mit problem er jo, at jeg ikke virker attraktiv.
Jens, 21 år

SVAR:
Kære Jens
Mange tak fordi du har valgt at kontakte AdamogEva.dk og dele dine overvejelser. Jeg tror nemlig ikke, du er den eneste, der går og kæmper med nogle af de ting, du gør.
Selvværd
Du nævner flere ting, men det, jeg ser som et gennemgående tema, er dit selvværd. Selvværd handler om, hvem du er, og hvordan du ser dig selv. Du beskriver dig selv som kikset, fordi du føler dig udenfor og anderledes. Du ser ikke dig selv som attraktiv og har meget nemt til tårer.
Når du skriver, at du har smadret spejlet på badeværelset, fordi du ikke kunne holde ud at se på dig selv, bekræfter det mig i, at du har et lavt selvværd og har et negativt billede af dig selv. Det er super svært at sige til sig selv, at man er god nok, og prøve at få vendt det negative billede til noget positivt. At få stoppet den negative spiral. Der er flere, der har henvendt sig med problemtikker, der minder om dine, så jeg vil anbefale dig at læse videre i nogle af de svar, de har fået:
Hvad er jeg værd?
Hvordan bliver jeg bedre til samtale og socialt liv?
Er det muligt at tale med dine forældre?
Umiddelbart tænker jeg, at det må være svært for dig at tackle den samtale, dine forældre havde, hvor din far sagde til din mor, at du måske er homoseksuel, fordi du endnu ikke har haft en kæreste. Måske handler det om, at de bare ikke kan forstå, hvad grunden er til, at du som 21-årig ikke har haft en kæreste – for de ser måske helt anderledes positivt på dine muligheder, end du selv gør. Hvad er det værste, der kan ske ved at tale med dine forældre om disse ting??
Single … ikke unormalt!
Tendensen i vores tid er faktisk mere og mere at være sig selv og ikke binde sig til en partner. Hvis man endelig skal dele livet med en, skal det først være, når man har prøvet en masse ting selv og er klar til at falde til ro. Set ud fra et helt liv er du stadig ung, og der er intet unormalt i, at du endnu ikke har haft en kæreste. Jeg ved godt, at det ikke ændrer på, at du gerne vil have en kæreste, men det tager bare længere tid for nogle end andre, og det kan være svært! Hvis du har lyst, kan du læse mere i artiklen Singleliv.
En at tale med
Du skriver, du har talt med andre om det ikke at have en kæreste, og at du drømmer om at få en. Det er virkelig godt, at du får delt dine overvejelser med andre. Omvendt kan jeg godt følge dig, når du siger, at deres svar om, at der et låg til alle gryder, er en billig forklaring. For mig at se viser det, at de ikke helt har forståelse for din situation, og måske ikke tager den helt alvorlig. Men måske er de også i en eller anden form for afmagt – de vil gerne hjælpe dig, men denne problematik er ikke sådan lige at hjælpe med. De kan jo ikke give dig en kæreste eller få dig til at synes bedre om dig selv på samme måde, som de kan hjælpe dig med så mange andre ting.
Du skriver, at du græd og græd efter at have slået spejlet i stykker. Det er tydeligt, at det er en stor smerte for dig. Jeg vil virkelig opfordre dig til at få talt med en, der kan rumme det, du går og kæmper med. Det kan være en ældre voksen eller din læge. Det kan også være, at en eller anden form for terapeutisk samtaleforløb vil kunne hjælpe dig til at se ud over de negative tanker, du har om dig selv, så du får mulighed for at se dig selv og verden omkring dig med nye øjne.
Jeg tror nemlig, du er nødt til at kigge dybere. Se på, hvad der ligger til grund for dit lave selvværd og de negative tanker, du har om dig selv. Det er ikke nødvendigvis dig, der er noget galt med. Det kan også være, der er noget galt med det, du har oplevet.
Fortiden har stor betydning
Intet menneske er født med oplevelsen af at være værdifuldt eller med oplevelsen af at tro på sig selv. Det betyder, at vi alle er afhængige af mennesker omkring os, som kan vise os, at vi er værdifulde, at vi betyder noget, at vi betragtes som ligeværdige, at andre anerkender os som dem, vi er. Og vi er alle skabt forskellige, derfor har vi også brug for at blive set og bekræftet som netop det individ, vi hver især er.
I vores tidlige opvækst er det vores forældre, som spiller en meget stor rolle for at vi får tryghed ved at være den, vi er. Senere begynder kammerater og venskaber at spille en stor rolle for vores værdioplevelse.
Hvis vi fx har oplevet at være meget udenfor i kammeratflokken, kan det betyde, at der fremvokser en indre oplevelse af at være forkert og anderledes. Og vi kan på den måde få et forvrænget billede af os selv. Måske kan du få noget ud af at læse artiklen Når fortiden gør ondt.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget, ellers skal du være mere end velkommen til at kontakte mig igen.
Mvh.
Thea Haahr Mukai