Netdating – har I nogle gode råd?
Hej Adam og Eva
Jeg er fornylig begyndt at være inde på en kristen netdating side. Jeg har mødt en fyr, der er 6 år ældre end mig, altså 25 år gammel. Han virker som en rigtig god og sød fyr. Nogle gange, når vi skriver sammen, kan jeg mærke, at jeg får sommerfugle og kriller i maven. Vi har kun skrevet sammen en uges tid nu – og jeg glæder mig til at lære ham bedre at kende.
Mine spørgsmål til jer er:
Hvor lang tid synes I, man skal skrive sammen, før man mødes?
Hvor lang tid tænker I, det er bedst at venner – og ikke blive for seriøse?
Hvad tænker I om langdistance forhold?
Tak for hjælpen. Pigen, 19 år

SVAR:
Kære 19-årige
Tak for dit spørgsmål om netdating.
Dating på nettet
Den store kærlighed kan være svær at finde, og det kan være naturligt i dag at finde kærligheden over nettet. Det er bestemt ikke alle medier, der er gode at bruge, og man skal også her passe på sig selv. Jeg er glad for at høre, at du har valgt kristen dating, og at du vil gå stille og roligt frem. I har skrevet en uges tid sammen nu, og du begynder at få en lille fornemmelse af, hvem han er. Dog skal du altid være opmærksom på, at man på nettet jo kan være en helt anden end i virkeligheden. Læs mere i vores artikel Netdating – nøglen til kærlighedens port.
Tid til at mødes
Hvornår er det så en god ide at mødes? Det tror jeg er forskelligt fra person til person. Det må være det rigtige tidspunkt, når du føler dig tryg ved at mødes med ham. Lav det første møde på et sted, du er tryg ved, fx en café du kender godt. Hvis mødet går godt, kan I jo se frem til flere gode dates. Hvis ikke, har I givet hinanden et flot kompliment ved at vise hinanden interesse, og så er det helt ok at sige noget a la: “Tak for nu, men jeg tror ikke, det er mig alligevel.”
Venskab og forhold
Nogle forhold begynder som venskab, og nogle forhold begynder med forelskelse. Hvordan det end begynder, er det vigtigt at blive venner. Det vil sige, at man lærer hinanden godt at kende, har det sjovt sammen og viser hinanden omsorg og respekt. Mit råd er, at du skal nyde processen og sommerfuglene i maven. Lad det vokse stille og naturligt i dit/jeres tempo. Lad dig ikke stresse af hverken dig selv eller andre men mærk efter, hvad du har det godt med. Du kan evt. læse mere i vores tema Fra venner til kærester.
Forhold på afstand
Når man er i et langdistanceforhold, er der både fordele og ulemper. En fordel kan være, at man får snakket mere sammen og på den måde hurtigere lærer hinanden godt at kende. Man bliver altså ofte gode til at kommunikere med hinanden. Ulempen er jo selvsagt, at I fysisk ikke kommer til at se hinanden så ofte, og at I måske kun viser dele af jeres personlighed, når I er sammen. I får måske ikke set så meget af, når I er sure, kede af det m.m., så det fulde billede af hinanden kan tage længere tid at få.
Tag det med ro
I den bibelske bog Højsangen kapitel 2 vers 7 står der: Væk ikke kærligheden, væk den ikke til live, før den selv vil! Jeg tror, det er en advarsel om, at vi godt kan blive forelskede i selve forelskelsen – snarere end i en person. Så, kære 19-årige, du har en spændende tid foran dig. Nyd dit liv nu som single, nyd dit liv med venner, og når tiden er moden, så nyd kærligheden.
Mvh Lea Brogaard