Mor ønsker ikke jeg har kontakt med denne dreng - hvad gør jeg?
Hej a&e. Jeg er en pige på 14 år. Jeg har MEGA mange følelser for denne dreng, men da min mor fandt ud af det, ville hun ikke have, jeg havde kontakt med ham mere eller noget. HVAD GØR JEG? Jeg kan virkelig godt lide ham.
Håber I svarer.
Julie, 14 år

SVAR:
Hej Julie.
Tak fordi du har skrevet til adamogeva – og selvfølgelig får du svar :-)
Du skriver ikke på hvilken måde, du har haft kontakt med den dreng, du har store følelser for, så jeg kan kun gætte på, hvad din mor frygter, da hun ikke vil have, du har kontakt med ham mere.
Jeg får lyst til at stille dig en masse spørgsmål – du får lige nogle af dem her:
• Hvor kender du ham fra?
• Har du mødt ham i virkeligheden?
• Er din kontakt med ham via dating eller andet på nettet?
• Kender du ham fra skolen, fritidsklub, sport eller.....?
• Hvor gammel er han ?
• Er der en bestemt grund til, du har holdt det hemmeligt for din mor?
Lyt både til dine følelser og din fornuft
Følelser er ikke noget, man sådan selv kan bestemme over – de kommer og går. Og du er ved at lære dig selv og dine egen følelser at kende, forestiller jeg mig. Du kan selv bestemme, hvad du vil gøre, og hvordan du vil handle ud fra det, du føler og tænker – og det bedste er, når du lytter til din sunde fornuft også.
Og så er der din mor.....
Jeg kan forstå, du ikke er enig med din mor om det her, så derfor spørger du adamogeva, hvad du skal gøre, for du kan virkeligt godt lide ham. Og det er svært for dig lige nu, at være i den usikkerhed – skal du lytte til din mor og rette ind efter hende, eller lytte til dig selv og det, du mærker? Eller er der en tredje mulighed?
Prøv at lyt til, hvad der ligger i din mors frygt
Jeg tænker, det allerbedste kunne være, at du får snakket rigtigt meget med din mor om det her, for at forstå hendes bekymring for dig. Hvad er det, hun ser, som får hende til at sige, du ikke må have kontakt med ham? Og mine gætterier er der ikke meget ved – du har brug for at høre hendes begrundelser. Vil du kunne finde modet til at snakke med hende om det?
Hvis det lyder alt for svært, tænker jeg, du kunne skrive til adamogeva igen, og fortælle noget mere om, hvad det handler om, så jeg eller en anden vil have større chance for at rådgive dig. Vil du gøre det?
Jeg synes, det er dejligt, du har vist dit mod ved at skrive om dit problem, og at du står ved, hvad du føler, og jeg håber for dig, at du finder en god løsning, selv om det er svært for dig.
Kærlig hilsen
Else Ø. Andersen