Mødes med fyr som ønsker sex – kan I hjælpe mig?
Kære adam og eva. Jeg er 15 år og har mødt en fyr, som jeg ser hver morgen og nu har vi aftalt at mødes og han ville godt ha sex, men jeg ved ikke, om jeg vil, men han er så sød. Jeg er måske lidt forelsket i ham og han er 15 år også, kan I ikke hjælpe mig lidt med det?
Hilsen Rikke

SVAR:
Kære Rikke
Mit helt korte svar er: Lad være!
Du er kun 15, du virker ikke til at kende ham fyren særlig godt og vigtigst af alt: Du er selv i tvivl, om det er det, du vil. Så bimler og bamler mine alarmklokker og siger: Holdt! stop! stands!
Tag det med ro og lær den fyr at kende, hvis det er det, du ønsker. Find ud af om du virkelig er forelsket i ham eller om du måske i virkeligheden mest er smigret, over at han er interesseret i dig og vil have sex med dig.
Stil dig selv nogle spørgsmål
Nu kender jeg jo selvfølgelig ikke hele historien, men jeg forestiller mig, at det er en, du møder i skolen eller ved et busstoppested, for det lyder ikke som om, det er en, du kender … så'n rigtig? Eller tager jeg fejl?
Der dukker en hel masse spørgsmål op inde i mit hoved. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om denne fyr kun har et formål med at se dig hver morgen .. nemlig at komme i bukserne på dig? Er han interesseret i at lære dig at kende som den person, du er? Vil han stadig mødes med dig, hvis ikke der var sex på dagsordnen? Er han parat til at vente, hvis det er det, du har brug for?
Hvad er det, du ønsker? Forelskelse? Omsorg? Anerkendelse? Sex?
At have sex med en anden er en stor beslutning
Sex gør noget ved os, på et dybt plan og sætter følelsesmæssigt nogle meget afgørende spor i vores sind.
At have samleje, er det mest intime og sårbare, du kan dele med et andet menneske. Hver gang du har sex med et andet menneske, kommer du til at dele en smule ud af dig selv og dine følelser. Det, du deler ud, kan du aldrig få igen. Derfor skal sex og samleje kun finde sted i forhold, bygget på gensidig kærlighed, tillid og respekt, og hvor du er sikker på at have fundet den eneste ene. Det tænker jeg ikke, du kan være sikker på, når du er så ung, som du er.
Følelsesmæssigt kan du ende ud i at have givet så meget af dig selv seksuelt, at du den dag, du finder den eneste ene, opdager, at dine følelser er blevet helt kolde i forholdt til det at have sex. Sex kan ende med at blive noget mekanisk for dig og ikke noget smukt og dejligt mellem to elskende. Hvis sex i lang tid bare har været en sjov måde at være sammen med en på, kan det meget vel være, at du mister evnen til at mærke den alvor, der ligger i sex. Det kan blive et problem for dig senere, hvor du måske ville ønske, at sex udtrykker sammenhørighed med et andet menneske, for altid.
Det er helt normalt at have lyst til sex, men du må lære at leve med, at det ikke altid tjener et formål at få dine lyster tilfredsstillet – og at det heller ikke altid er muligt. Prøv og læs nogle af nedenstående links:
Sex og følelser
Er begge forelsket – hvad gør jeg, når jeg slet ikke er parat?
Hvordan kan jeg vide om han virkelig godt kan lide mig?
Pas godt på dit sexliv
Kærester
Du kan sagtens have en kæreste uden at sex skal være en del af forholdet. Det bedste, du kan gøre, når du finder en, du er rigtig glad for, er at bygge et godt og trygt venskab op, hvor I kan stole på hinanden, hvor I kan mærke, at I er der for hinanden, støtter hinanden, har det sjovt sammen, deler glæder, overrasker, trøster, hjælper.. alt sammen så I kan nyde at være sammen.
Forelsket - en fantastisk følelse
Du har tid nok
Rikke, hvad er det egentlig, du gerne vil? Prøv og mærk efter om det er det, DU vil, eller om det er ydre påvirkninger, der gør, at du er på vej i den retning, du forfølger lige nu?
Du er 15 år og har hele dit liv foran dig. Brug tid på dine venner og familie og måske knap så meget tid på at finde en kæreste/en at gå i seng med … det skal du nok få rigelig mulighed for. Min holdning er, at det vil være klogt og modent at vente lidt med den del. Måske har du allerede haft din seksuelle debut, men du kan stadig tage et valg om at vente på det, som er værd at vente på.
Tag ansvar for dig selv og lyt til dine følelser, du skal leve med dig selv resten af dit liv. Lyt til mine tanker, og mærk efter, hvad du selv tænker om det. Pas på dig selv og lad være med at dele ud af dig selv til nogen, du ikke kender eller kun har kendt en kort tid.
Find en at snakke med
Samtidig tænker jeg, at du kunne have rigtig god gavn af at finde en voksen at snakke med, om det du gerne vil have hjælp til. Find en du har tillid til, hvis ikke dine forældre, så måske en lærer eller pædagog på skolen (mon ikke du lige nu har en i tankerne?). Du kan evt. vise ham/hende dit spørgsmål og mit svar. Du vil helt sikkert erfare, at det kan være med til at modne dig at snakke med en voksen om dette.
Med kærlig hilsen Vivian