Modsatrettede signaler - hvad sker der?
Hej. Jeg har normalt svar på det meste, men her må jeg søge en andens ekspertise. Jeg havde været sammen med min kæreste i 2år i december 13, midt imellem jul og nytår havde vi skændtes meget, men da hun kommer hjem fra Sjælland, overnatter vi 5 dage hos hendes familie, og har sex 2 gange dagligt alle 5 dage. Hun siger, jeg er den eneste ene og selvfølgelig omvendt.
Efter hun tog hjem til Sjælland, jeg bor selv i Vestjylland. Hun flyttede den 1. December, har det været som om, det hele gik ned af bakke. Hun skriver til mig, at hun elsker mig, og jeg er den eneste ene, men at hun har brug for at finde sig selv, og finde ud af hvad hun vil. Jeg har måske presset lidt for hårdt på, for nu har hun gjort det definitivt slut, men skriver stadigvæk at jeg ikke skal stoppe med at kæmpe for hende.
Da jeg hentede min datter for 14 dage siden, endte det med, at jeg fik et kys på banegården. Alligevel dagen efter modtager jeg kun ligegyldige smsér. Hvad skal jeg lægge i det? Hun skriver stadig den dag i dag, at jeg er hendes eneste ene, og at der aldrig vil være nogen der kan fjerne mig fra hendes hjerte?
Hun er nok Danmarks smukkeste pige, ved hun kunne få alle dem, hun peger på, så er selvfølgelig bange for, hun finder en ny, at hun prøver at holde mig hen, til hun er kommet videre. Så jeg først der kan begynde min helings proces. Har du et godt råd til mig??
Mvh Jesper, 28 år

SVAR:
Hej Jesper
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.
Er vi stadig kærester eller er vi ikke?
Du fortæller, at du har haft en kæreste gennem 2 år og at hun nu har slået op med dig. Selv om det var hende, der slog op, bliver hun ved med at sende signaler til dig om, at det måske alligevel kunne blive jer. Du fortæller, at hun har kysset dig en enkelt gang siden og at hun skriver til dig, at du skal blive ved at kæmpe for hende, at du er hendes eneste ene osv..
Det er jo ret forvirrende. Vil hun dig, eller vil hun dig ikke?
Jeg forstår godt, at du spørger: Hvad sker der?
Kan du acceptere at leve i uvished?
Den eneste, der reelt kan svare på, hvad der sker, er din ekskæreste. Derfor synes jeg, at det er oplagt, at konfrontere hende med præcis det spørgsmål. Inden du gør det, tænker jeg, at det måske kunne være en god ide, at du gør klart med dig selv, hvor du selv står i det hele.
Hvor meget betyder hun for dig?
Kan du acceptere at være sat på standby på ubestemt tid?
Kan du leve med de dobbelttydige signaler, du får, eller vil du kræve en afklaring?
Situationen er uholdbar og vil tippe til en af siderne
Jeg forestiller mig, at I lige nu lever i en meget skrøbelig balance, som ikke kan holde ret længe. Forestil dig en gammeldags balancevægt, hvor der lige nu ligger lige meget på hver side og vægten er i balancen. Nu skal der bare en lillebitte vægtforskydning til og så vil vægten falde til den ene eller anden side.
Hvis du konfronterer hende, vil det være en sådan lille vægtforskydning og det kan få præcis den betydning, at vægten tipper og du bliver helt klar over, at nu er det slut. Tør du at få den besked? Tør du at skubbe til vægten og risikere, at det lille bitte håb, der lever i dig, slukkes?
Hvad vil alternativet være? Alternativet er, så vidt jeg kan se, at du må fortsætte med at leve med et lille bitte håb og en hel masse usikkerhed og undren.
Det er dit valg, om du vil afklares
I mine øjne står du med andre ord overfor valget mellem:
1. Konfrontation og 100 % klarhed og risiko for at miste dit håb
2. Fortsat usikkerhed og frustration og et lille bitte håb, der stadig lever
Lige nu er det valg nummer 2, du lever i. Jeg tror, at du må vælge nummer 1, hvis du ønsker en forandring i situationen her og nu. Opklaringen skal dog nok komme, selv om du ikke gør noget. Så vil du bare skulle leve i valg 2 et stykke tid og så pludselig en dag, vil det gå op for dig, hvordan I står.
Det er med andre ord op til dig, om du ønsker en opklaring nu eller du vil vente og se. Jeg kan ikke fortælle dig, hvad der er det rigtige for dig. Det er en beslutning, som du selv skal tage.
Hvordan kunne du konfrontere?
Når du skriver til os, forestiller jeg mig, at det er fordi du gerne vil have noget til at ske. Det kunne tyde på, at du måske er klar til at vælge nummer 1: En konfrontation.
Ved en konfrontation forstår jeg, at du simpelthen spørger hende: Hvad er det, der foregår? Dvs. fortæller hende, at du er totalt forvirret over de signaler, hun sender og at du ikke kan finde ud af at være kærester og ikke-kærester på én gang. Derfor har du brug for at vide, om I er kærester eller I ikke er.
Hvis hun siger til dig, at I ikke er, tænker jeg, at du skal tage konsekvensen og afbryde forholdet 100 %. Som jeg ser det, er det den eneste måde, hvorpå du kan få forholdet afsluttet. Hvis du bliver ved at holde kontakten, accepterer du, at hun holder dig hen og så det det faktisk dig, der kæmper for at holde vægten lige, selv om den faktisk bare burde falde ned. Giver det mening?
Beslut dig for, hvilken form for relation, du kan leve med
Derfor mener jeg, at det er dig selv, der har bolden, med hensyn til at blive afklaret.
Du må tage stilling til, hvilken form for relation, du kan leve med og du må tage stilling til, hvordan du vil reagere på det, som du ikke kan leve med. Du har bolden.
Jeg vil ønske for dig, at I kan få en rigtig god snak, så I kan få en fælles forståelse for situationen og sammen finde frem til en god afslutning eller en god begyndelse i stedet for det, der er nu.
De bedste hilsner fra Benny
Leksikon
Læs mere her
Er du glad for dig selv?