Mobning og selvmordstanker – hvem kan og vil hjælpe?

Vis spørgsmål

Jeg skriver til jer, fordi jeg har et problem på min skole. Da jeg startede i skole, havde jeg det nogenlunde fint. Men da jeg kom i 3. klasse, var vi blevet sammenlagt med en anden skole, som havde et dårligt rygte om mobning. Det var virkelig slemt i min nye klasse.

De ældre klasser var også efter mig, fordi jeg blev sur, når de begyndte at drille og slå mine venner. Jeg sagde ikke noget til lærerne, for jeg havde allerede gået til flere lærere, som alle lovede, det ville blive bedre, men det var tomme løfter.

Jeg følte mig ked af det og deprimeret, og jeg sagde i starten ikke noget derhjemme, fordi mine forældre arbejdede meget og var meget stressede. Heller ikke til min søster, for hun havde også meget travlt. Jeg begyndte at åbne lidt mere op derhjemme, men min far tog det ikke alvorligt. Men helt seriøst, når de går og kalder mig luder og fede ko, og nogle siger, at de ønsker jeg dør, så føler jeg ikke, at det hele bare er for sjov!!

Jeg begynder at føle mig mere og mere ked af det og deprimeret. Jeg græder mig selv i søvn mere, end jeg før har gjort. Jeg har også tænkt på selvmord, men det eneste der har holdt mig fra det er mine venner.

Jeg har spurgt, om jeg kunne komme på efterskole eller skifte skole, men ingen af mine forældre ser formålet i det. Og det gør mig så vred! Jeg HADER, når jeg prøver at forklare, hvordan jeg har det, og de ikke hører, hvad jeg siger. For det meste putter jeg bare det glade smil på hver dag og siger, at jeg har det fint, men det føles bare så forkert.

Jeg har lyst til at råbe og skrige for at få nogen til at LYTTE!!! Men igen: hvem ville lytte til mig ...

Pige, 14 år

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære pige på 14 år

Hvor er det godt, du skriver til AdamogEva.dk, og hvor gør det ondt at læse om, hvordan du har det lige nu. Desværre har ingen af dine nærmeste taget tid til at lytte til dine klager eller forstået alvoren i det, du har fortalt. Det er ellers gode forslag til ændringer, du er kommet med; enten det er at skifte skole eller komme på efterskole.

Du er blevet svigtet

Du er rigtig god til at beskrive, både hvordan årene i skolen har været, og hvor svært det er lige nu, hvor dine venner planlægger efterskoleophold, og en ny usikkerhed melder sig. Det er ikke sjovt at være elev i skolens værste klasse og se lærerne gå ned med stress og være magtesløse i forhold til eleverne. Det er virkeligt trist, at du ikke er blevet hørt eller taget alvorligt af de lærere, du har henvendt dig til. Det er svigt!

Dig selv og de andre

Det værste er dog, at du selv bliver grebet af magtesløshed, og du beskriver, hvor ked af det du er, og at du både tidligere og nu får tanker om at tage livet af dig. Det lyder ellers til, at du er en både stærk og modig pige, som forsvarer dine venner og forsøger at få en ændring i din egen situation.

Det lyder også, som om du passer på andre, og ikke vil være en byrde for hverken dine forældre eller din søster, fordi du ser, de har deres egne byrder i hverdagen. I stedet er din strategi blevet at tage maske på og spille sød og glad, selv om du ikke er det. Det giver en dårlig fornemmelse indeni dig selv – du forråder på en måde dig selv i det spil, tænker jeg.

Vrede er godt!

Jeg forstår godt, du bliver vred, når du ikke bliver forstået eller taget alvorligt i det, du slås med. Og vreden er god nok! Vreden fortæller, når dine personlige grænser bliver overtrådt, og skuffelsen kommer, når du ikke bliver lyttet til eller forstået.

Råb og skrig!

Du skriver, at du har lyst til at råbe og skrige for at få nogen til at lytte. Og det skal du gøre! Der er mange måder at gøre det på. Der er ikke noget galt med dig, for det er sunde reaktioner, du udviser på ekstremt pres i din skole.

Konkrete forslag

  • Du kan fx vise dine forældre det brev, du har skrevet til os – og svaret her!
  • Er der andre voksne i din familie, du har tillid til – en moster eller tante eller andre, som du tror, vil og kan forstå dig?
  • Du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111. Der er åbent kl. 11-23 alle dage året rundt.
  • Du kan henvende dig til lederen på din skole og fortælle, at dine klager ikke er blevet hørt, og at du har brug for hjælp til at komme på en anden skole. PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) skal hjælpe dig, når du ikke trives.
  • Du kan henvende dig i din kommune på hjemmesiden Borger.dk – de skal også høre på dig og hjælpe – måske kan de hjælpe dig til at komme på efterskole.
  • Kommer du i en klub eller idrætsforening? Og er der voksne, du har tillid til, som du kan fortælle om dine vanskeligheder?

Du skal vide, at du ikke er alene. Der findes voksne, som gerne vil høre på dig – så opgiv ikke. Du skal bare lige finde en – og det er helt afgørende vigtigt.

Du SKAL have hjælp

Giv ikke op – du er vigtig, og din sag er yderst vigtig – og du skal have hjælp. Intet af det er din skyld, så du skal ikke tage det på dig, hvis nogen begynder at fortælle dig, at du “bare er følsom” eller noget lignende.

Jeg vil glæde mig til at høre, hvis du har lyst til at fortælle om det, når du har fået den hjælp, du har ret til og behøver.

Mange tanker og stort kram til dig.
Else Ø. Andersen