Mit forhold er ved at ødelægge mig - hvad gør jeg?
Jeg har været sammen med min kæreste i 6 år, og vi har haft mange kriser. Jeg har haft angst, og det var en sygdom, der sled meget. Han var meget nedværdigende og ydmygede mig og det forværrede min sygdom. Jeg endte med at flytte fra ham.
Da jeg fik det bedre blev vi enige om at prøve igen på en række betingelser og løfter. Men selvom jeg er rask nu, så opfører han sig igen meget grimt overfor mig, med voldsomme vredesudbrud og kalder mig alt mulig forfærdeligt.
Vi har en datter på 1 år. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Bør jeg tilgive? Kan jeg rejse? Jeg får dårlig samvittighed og er bange for, at alle vil hade mig. Er bange for at blive ensom. Hvad kan jeg gøre?
Vh mig, 24 år.
(Forkortet af redaktionen)

SVAR:
Kære dig.
Tak for dit brev. Jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål.
Skal du forsøge at tilgive
Jeg synes, du har forsøgt at tilgive og vende tilbage. At kunne tilgive og vende tilbage er jo noget, vi alle har brug for, når man er i et parforhold. Det lyder ikke til, det har været let at være dig, og selvfølgelig skal din kæreste ikke behandle dig, som du beskriver.
Når der er konflikt i parforhold, så kan de fleste kende til det at tabe besindelsen og lade ordene løbe af med én. Det kan man godt tilgive, hvis det sker engang imellem, og hvis man prøver at lade være.
Jeg synes, du beskriver noget, som bør stoppe, og som du ikke skal finde dig i. Det lyder nedværdigende og nedsættende. Så nej, hvis noget gentager sig igen og igen, så skal man ikke bare blindt tilgive det, hvis den anden ikke lægger sin stil om. Med en tilgivelse og en forsoning, må og skal der også høre en ændring af sin adfærd med.
Når kærligheden forsvinder
Jeg tænker, at det du beskriver, ofte vil betyde, at man kan tabe kærligheden eller føle kærligheden forsvinder. Det lyder jo ikke til I har det særlig godt, og under sådanne forhold vil kærligheden ofte svinde ind.
Kærligheden skal næres og plejes
Som du beskriver, så har du ikke længere rigtig lyst til noget med ham, og du kan næste mærke, hvordan en forelskelse i en anden mand ville kunne være rart.
Det handler jo om, at du ikke får den tryghed og den anerkendelse du søger, i det forhold du er i. Kærligheden skal plejes og vedligeholdes, og bliver den ikke det, så er det svært at klare modgang eller situationer, hvor han nedbryder dig.
Mine råd:
Jeg vil mene, du bliver nødt til at sætte ham stolen for døren, måske blive rigtig vred på ham. Fortælle ham hvordan du har det, og hvor lidt du føler dig elsket.
Han skal virkelig tage det til sig, OG forandre sig for at kærligheden kan vokse frem igen. Jeg vil ikke sige, det ikke kan lade sig gøre, men jeg vil mene, han skal vise vilje til at stoppe det, han gør.
Hvis han stopper, så vil der selvfølgelig gå en vis tid, hvor du ser ham an igen, og hvor han skal vise, at han kan forandre sig. Hvis det lykkes, så kan der måske blive grobund for, at I forsøger at vække kærligheden til live igen.
Det er muligt, at I har brug for hjælp til at få taget hul på en åben og konstruktiv kommunikation. I har tidligere forsøgt, og det var ikke så god en oplevelse. Tal alligevel med ham, om han vil være med til, at I søger hjælp til det. Spørg evt. på kommunen, hvad der findes i jeres område, eller søg under familie- og parterapeuter. Det koster lidt, men det gør en rejse og en ferie også, og hvis det kan løse op for noget hos jer, så er det værd at undersøge. Hvis I rejser fra hinanden, så kan det også være godt at få hjælp, så det kan ske på en ordentlig måde, også da I har en datter, som I jo begge bliver ved at være forældre til.
Der er også en række terapeuter med tilknytning til siden her, klik på Ressourcer.
Jeg ved ikke hvad forhold I har til kirken, men I kan også høre om det er muligt at få nogle samtaler der. Der er mange præster, der taler med par om det, der gør ondt i samlivet.
Jeg håber, du kan bruge mine svar. Held og lykke med det.
Venlig hilsen
Steen Kruse