Mistet følelser for kæreste - hvordan få dem tilbage?
Hej. Jeg har en kæreste på 16 og er selv 16. Vi har været kærester i lidt over 7 måneder. Pludselig en dag føles det som om, at jeg har mistet mine følelser for hende??? Jeg elsker hende og vil SLET ikke af med hende, for ved hvor ked af det, hun vil blive og min kæreste er bare perfekt! Jeg kan stadig godt lide at kysse med hende og vores sexliv er i top. Hun tænder mig stadig lige så meget som i starten hvis ikke mere... Når vi er sammen, keder jeg mig ikke rigtigt og vi har det sjovt og sådan... Føler mig bare på en måde tom indeni og forvirret? ER lige startet på Gymnasiet og har lige gjort 9 klasse færdig.
Vi har haft så mange skide gode minder sammen og vil virkelig bare have de følelser tilbage! Er der nogen der kan hjælpe? Elsker den pige så højt og holder så meget af hende, vil ikke såre hende og vil virkelig ikke af med hende vil bare have de følelser tilbage! Jeg mistede dem vidst nok engang i sidste uge. Please hjælp mig!
16 år

SVAR:
Kære 16-årige
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva, som jeg skal prøve at hjælpe dig med.
Følelserne for min kæreste er væk
Du fortæller, at du lige er startet i gymnasiet og at du har haft en dejlig kæreste gennem 7 måneder, mens du gik i 9. klasse. Pludselig en gang i forrige uge mærkede du en forvirring og en tomhed indeni og det virkede som om, at de følelser, du havde haft for hende, pludselig var forsvundet.
Det er du rigtig ked af, fordi du stadig elsker hende og holder meget af hende.
Nu spørger du så om, hvordan du kan få de gode følelser tilbage igen.
Forskel på forelskelse og kærlighed
Der er flere forskellige aspekter i det, du skriver og jeg vil fortælle dig lidt om, hvad jeg tænker om din situation.
Det forhold, du har haft til pigen, vil jeg beskrive som en stormende forelskelse. Hvad siger du til det? Kan du genkende det? Det lyder som om, at du var helt vild med hende og at I har haft en masse godt og sjovt med hinanden.
Forelskelser varer en tid, og så klinger de ud. Jeg tror, det er det, du oplever lige nu. Når følelsen af forelskelse forsvinder, kan forelskelsen ikke længere fungere som lim i forholdet. Så kan der ske 2 ting. Enten går forholdet i stykker, fordi der ikke længere er noget, der binder det sammen, eller også opdager man, at der er noget andet, der kan binde sammen, end forelskelsen. Dette ‘andet’ vil jeg kalde ‘kærlighed’.
Den ‘kærlighed’ jeg skriver om her, har intet at gøre med sex. Kærlighed er noget, der ligger langt dybere og som kan binde mennesker sammen gennem et helt menneskeliv. Det rækker for vidt at beskrive ‘kærlighed’ i dette svar uddybende, men jeg vil sige lidt om forskellen på ‘kærlighed’ og ‘forelskelse’.
Når du fortæller, at du elsker din kæreste og at du ikke vil såre hende og miste hende, så tænker jeg, at det er ‘kærlighedens stemme’ i dig, som taler. Den følelse du har og som får dig til at sige, at du ikke vil miste hende og at du ikke vil såre hende, det er kærlighed. Kærligheden ligger dybere i dig, end forelskelsen. Forelskelse er en følelse, som kan komme og gå. Kærlighed er mere end det. Kærlighed er et valg. Kærlighed handler om at ville hinanden og gøre et stykke arbejde for at give den anden et godt liv.
Forelskelse kan afløses af kærlighed
Du har oplevet en stormende forelskelse. Nu er forelskelsen forsvundet og du kan mærke, at der er brug for noget andet, hvis jeres forhold skal bevares. Jeg tror, at den tomhed, du mærker, er det vacuum der er opstået efter forelskelsen. Hvis du vil bevare jeres forhold, er det nødvendigt, at du overgiver dig til ‘kærligheden’. Det betyder, at du skal beslutte dig for, at du vil elske din kæreste og gøre godt for hende, også når den forelskede følelse er slut. Det er faktisk en ret stor beslutning og den er ikke nødvendigvis let.
Du er 16 år og er lige startet i gymnasiet. Du har været i et fast forhold gennem 7 måneder. Indtil forrige uge, var det forhold du havde til din kæreste en ‘teenage-forelskelse’ og langt hen ad vejen styret af fede følelser. Hvis du vil bevare dit forhold til hende nu, hvor forelselsen tilsyneladende er væk, tror jeg, at I sammen skal træde ind i en ny fase i jeres forhold, hvor det bliver et kærligheds forhold. Et forhold der er baseret på at ville hinanden godt, kærlighed, respekt og tilgivelse og ikke på overstrømmende forelskede følelser og god sex.
Du skal gøre op med dig selv, om du er klar og villig til det. Hvis du tager en helhjertet beslutning om, at det er det, du vil, så tror jeg, at der vil komme varme forelskede følelser igen. Måske kommer de ikke lige så overvældende som før og måske er de der ikke hele tiden. Til gengæld vil du kunne mærke at ‘kærligheden’ imellem jer begynder at vokse på en ny måde og bliver stærkere og stærkere. Jeres forhold bliver mere modent og ‘voksent’.
Det kan være du erfarer, at både forelskelsen og kærligheden er forsvundet. Hvis det er det, du mærker, giver det ikke rigtig nogen mening at holde fast i forholdet.
Du kan læse meget mere om kærlighed og forelskelse her på siden:
Forelsket - en fantastisk følelse
Kærlighed og forelskelse
Kærligheden har ændret sig - hvad skal jeg gøre?
Elsker jeg ham eller har jeg bare vænnet mig til ham?
Skal jeg være forelsket før jeg kan begynde at elske ham?
Du står overfor et valg og en svær beslutning. Jeg ønsker for dig, at du må få modet til at tage den rigtige beslutning.
De bedste hilsner fra Benny