Min mand ser porno hver dag – hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej Adam & Eva.

Min mand og jeg er nygifte, vi har været gift i seks måneder nu. To måneder efter brylluppet fandt jeg ud af, at min mand kiggede på halvnøgne damer og ser porno, mens han spiller den af. Dette kan han gøre hver dag.

Vi har flere gange skændtes om dette, jeg har fortalt ham flere gange, hvor ked af det jeg blir. Han lover mig så, at han ikke vil gøre det igen og se det. Selvom vi har haft sex, kan han en halv time eller flere timer efter gå hen og se på de damer eller porno og spille den af. Betyder det, at han er sex-afhængig?

Hvorfor går det mig så meget på? Jeg har det dårligt, når jeg tænker på, at han er alene hjemme, men han gør det jo også, når jeg er hjemme. Hvorfor gøre det, når man kan få sex? Jeg forstår det virkelig ikke - hvad får ham til at gøre det, og hvorfor kan han ikke stoppe?

Hjælp mig, hvordan kan jeg få mig selv til at acceptere dette? Jeg vil væk med de her tanker, jeg gider ikke at snakke med ham om det mere, for det bliver kun værre og værre. Han er 25 år, så hvornår vil han stoppe med dette?

S, 22 år

SVAR:

Kære dig

Tak for din henvendelse til AdamogEva.dk. Du tager hul på et spørgsmål, som jeg tror mange går rundt med alene i disse år. Tak for dit mod!

Mine svar tager udgangspunkt i et kristent syn på sex og porno, og svaret ville muligvis være blevet anderledes, hvis du var gået ind på en anden brevkasse end AdamogEva.dk.

1. Hvad du skal forholde dig til som ægtefælle til et menneske med et pornoforbrug

A. Skuffelsen

Alle går ind i et ægteskab med en forventning til parforholdet. Og en af de grundlæggende forventninger er, at man skal få et godt sexliv sammen med nærvær og intimitet. Der vil naturligvis være en periode med læring og tilvænning, men man håber på seksuel nydelse og glæde. At du så kort tid efter opdager, at din mand har et “seksuelt liv” ved siden af jeres, hvor han bruger porno og onanerer, må have været en skuffelse. Som jeg læser din mail var det noget, du opdagede mere eller mindre tilfældigt, og noget som både gør dig ked af det og vred. Der er pludselig kommet et element ind omkring jeres seksuelle liv, som du ikke selv har inviteret ind, og som du ikke har haft noget valg i forhold til. Din mands forbrug af porno er nu også gået hen og blevet dit problem, selvom det i bund og grund er hans ansvar.

Jeg er ked af, at du skal gå gennem dette, og dine følelser og reaktioner er naturlige. At det går dig så meget på, fortæller noget om, at der er meget på spil for dig. Du tør ikke længere tro på hans forsikringer om, at han ikke vil gøre det igen, for det har han brudt flere gange, og det rører ved tilliden. At han så kort tid efter et samleje kan gå ind for at se porno og onanere, rører ved oplevelsen af, at sex ikke er noget, som blot I to deler – han har også et virtuelt harem et andet sted.

Mit første anliggende er derfor at sige, at din reaktion er forståelig, og at det vil være godt, hvis du ikke går med det alene, men finder en fortrolig eller en samtalepartner at dele tingene med – gerne en professionel, som kan lytte uden at skabe mere dramatik, end du har brug for. Det er tunge ting at gå alene rundt med.

B. Samtalen med din mand

Dernæst er det vigtigt, du taler med din mand om, hvad hans forbrug af porno gør ved dig. Den samtale har I allerede haft, og du beskriver det som et skænderi. Jeg vil foreslå en samtale en dag, hvor I har aftalt, at det er det, I taler om, og hvor I er følelsesmæssigt så meget i ro, som man kan være. Fortæl ham, hvad der sker på din banehalvdel, og hvad det gør ved dig. Prøv at holde det hjemme hos dig selv uden anklager mod ham – fordi anklager kan betyde, at han ikke hører, hvad du prøver at sige. Selvom det er en svær samtale, så har du som ligeværdig del af jeres ægteskab lov til frit at dele, hvordan du har det.

C. Du er ikke alene

Desværre er du næppe den eneste kvinde, som kæmper med dette problem. Pornoen er tilgængelig overalt, og mange er mere eller mindre mod deres vilje kommet ind i et forbrug af porno. Porno kan skabe afhængighed, og det er svært at bryde et mønster med porno og onani. Derfor er der også mange, som tager dette mønster med sig ind i ægteskabet. Nogle håber måske, at forbruget af porno vil stoppe, når man har sex med sin ægtefælle, men ægteskabet i sig selv helbreder sjældent en pornoafhængighed. Det betyder, at mange kvinder befinder sig i samme dilemma som dig.

Positivt betyder det, at der i disse år opstår netværk mellem kvinder, hvis ægtefæller er pornoafhængige, hvor man hjælper og støtter hinanden. En sådan gruppe er fx Facebookgruppen Integrity Restored (Wives/partners). Måske skulle du opsøge et sådant netværk? Hvis du har lyst til at læse en bog målrettet ægtefæller, så kan bogen Restored: True stories about Love and Trust after Porn af Matt og Cameron Fradd anbefales. Samme organisation (kristen) har også en hjemmeside: integrityrestored.com – hvor du kan læse artikler fra andre kvinder i din situation. Der er meget mere at sige, men foreløbig blot dette.

2. Hvad din mand (og dermed også du) skal forholde sig til

Du skriver, at du ikke forstår, hvorfor han gør det og ikke blot stopper, når du beder om det. Det handler langt på vej om, hvad der sker med et menneske, som har et forbrug af porno. Det er ikke så enkelt at stoppe – selvom det lykkes for ganske mange. Det er en proces som tager tid, tålmodighed og nogle ret konkrete bevidste valg.

Din mand – og hvis du orker det også du – kan have megen gavn af at få mere kendskab til, hvad et forbrug af porno gør ved et menneske. Det er der de seneste år forsket mere i. Især har neurologer og hjerneforskere set på, hvad der sker med belønningssystemet i menneskets hjerne. Den enkleste måde kunne igen være gennem at lytte til podcasts. Her kan jeg anbefale podcastserien Integrity Restored med Matt Fradd. Her er mere end 60 podcasts og interviews om porno set fra en kristen synsvinkel og fra en forskningsmæssig synsvinkel.

Du kan også læse artikler i vores tema om porno, hvor vi har samlet en masse facts.

Du skriver ikke, om din mand er interesseret i at lære mere, eller hvor han er omkring det hele. Hvis jeres samtale skulle åbne for det, kan du give ham nogle referencer. Det er dog vigtigt, at det ikke er dig, som skal styre hans proces med tingene, men at han selv tager ansvar. Da viden og indsigt ofte er et første vigtigt skridt til at ændre på noget, får du her nogle hjemmesider, som han kan tjekke ud. Nogle er kristne, andre er ikke:

For blot at nævne nogle.

Det er din mands forbrug – hvis han ønsker at blive fri, så lad ham se svaret her og sig, at du håber, han vil gøre noget konkret ved sit brug af porno.

3. Vejen videre sammen

Jeg håber for jer, at I finder megen lykke sammen i ægteskabet. Hvordan vejen videre bliver afhænger til dels af, hvordan din mand har det med sit pornoforbrug. Er det noget, han anser for helt okay og ikke agter at give slip på, så skal du forholde dig til det – vil du leve med det?

Hvis han derimod gerne vil arbejde med at få stoppet sit forbrug af porno og onani, så er der nogle konkrete skridt, som skal tages, og som kommer til at kalde på jeres tålmodighed, udholdenhed og kærlighed. En del af vejen ligger på hans bord, og den vej må han selv tage ansvar for. Det kan betyde, at han må finde en støttegruppe eller fortrolige, han kan stå til regnskab overfor. Det kan betyde begrænsninger på jeres internetadgang, og det kan være smartphonen skal lægges væk for en periode. Her må han selv skrive til os for at få råd og vejledning. Det, du kan gøre, er at støtte op om processen.

Håber, du kan bruge det her til noget.

Bedste hilsner
Ole