Min mand har nøgenbilleder på computeren – skal jeg være bekymret?
Hej. Jeg har været gift med min mand i snart syv år og ville bare høre, om jeg skulle bekymre mig over, at han har billeder af sine nøgne kronjuveler liggende på sin computer? Billeder jeg ikke har set før, selvom jeg hele tiden bruger computeren.
L, 26 år

SVAR:
Kære L
Du skriver ikke så meget om jeres parforhold generelt. Om det er nogle billeder, han på ingen måder ønsker, du skal se, fremgår ikke tydeligt af din mail. Men at du har set, at han har billeder af sine “nøgne kronjuveler” bekymrer dig, ellers havde du ikke stillet spørgsmålet til AdamogEva.dk. Om der er grund til bekymring eller ej tænker jeg afhænger af forskellige faktorer. Derfor nogle spørgsmål til dig:
1. Hvordan har I det sammen? Er der åbenhed imellem jer, taler I om tingene, når det brænder på? Føler du dig elsket af ham, og tror du, han føler sig elsket af dig? Ved du, hvordan du gør ham glad?
2. Deler I seksuelle fantasier med hinanden? Er I åbne over for hinanden i forhold til seksuelle behov og længsler? Hvordan er jeres sexliv?
Hvis det tænder ham at tage billeder af sine nøgne kronjuveler og f.eks. vise dig dem, vil det måske kunne give jer noget godt sammen, måske ikke. Er hans intentioner med at tage disse billeder nogle helt andre, kan det fortælle, at der er nogle ting i jeres parforhold, der er svært.
Åbenhed i parforholdet er vigtigt
Derfor: Tal med hinanden om, hvordan I har det sammen. Snak med ham om han længes efter anerkendelse, sex eller andet i jeres forhold. Tal med ham om seksuelle behov og længsler, men tal også med ham om, at du har set, han har billederne liggende på sin computer, og at du har brug for at vide, hvad han bruger dem til. Jeg tænker, at åbenhed mellem jer er vejen frem. Åbenhed om, hvordan I sammen får et godt parforhold.
Måske kan I have glæde af sammen at læse nogle artikler her fra siden. Det kunne være dem her: Kærlighed i praksis og Vejen til god sex.
Du/I kan også læse meget om parforhold på hjemmesiden Parvis.dk, hvor der desuden er gratis telefonrådgivning, hvis du ønsker det.
Skriv endelig igen, hvis mit svar ikke var fyldestgørende. Uddyb gerne nogle ting omkring jeres parforhold. Det kan give et mere præcist svar.
Jeg ønsker jer det bedste.
Kærlig hilsen
Lene Esmarch