Min mand har ikke lyst til mig seksuelt – hvad kan jeg gøre?

Vis spørgsmål

Hey, jeg er en pige på 20 år, som har været sammen med den samme mand i 4 år. Han er 40 år. Mit problem er, at han ikke virker til at have lyst til mig mere.

I starten af vores forhold gik det fint. Vi havde lidt problemer i starten, fordi han ikke holdt så længe, men vi snakkede om det og fik løst problemet. Nu er vores eller rettere sagt mit problem bare, at det ikke virker til, at han har lyst til mig mere. Jeg prøver virkelig at få ham til at dyrke sex med mig. Jeg tager initiativ både i og uden for sengen, men det virker mere, som om han hellere vil sove. De fleste gange, jeg forsøger at nusse med ham, trækker han sig væk fra mig og siger, han er træt. Jeg føler mig meget afvist og usexet. Jeg har prøvet at snakke med ham om problemet, men han siger bare, at i nogle perioder har han ikke lyst til sex. Jeg tænker bare, om der måske er noget galt med mig? Jeg har været nødt til i nogle tilfælde at tigge for at få sex af ham. Tænder han ikke på mig mere? Vi har normalt et godt forhold sammen, og man kan mærke, at der stadig er meget kærlighed imellem os. Men vores sexliv er gået så meget i stå, at jeg har overvejet flere gange at forlade ham eller være utro, men har opgivet det, da jeg stadig elsker ham meget højt.

Jeg har flere gange forsøgt at snakke med ham om problemet men uden held. Har I nogle gode råd til, hvordan min mand kan få lysten tilbage? Han har altid haft meget lyst til sex, men lige pludselig havde han ikke. Og det er også sket en gang, hvor han ikke kunne holde den oppe. Det fandt vi en løsning på. Det er nu over 1 år siden, han har villet være sammen med mig (det hvor han selv har vist interesseret for mig på den måde) vil meget gerne have nogle råd, til hvordan jeg får ham til at tænde på mig igen, og om det muligvis kunne havde noget med mig at gøre?

Hilsen den fortvivlede, 20 år

SVAR:

Kære Den fortvivlede

Tak for den tillid, du viser os på AdamogEva.dk ved at lukke os ind i din fortvivlelse. Lige så skønt det er at være i et forhold, hvor éns behov for nærhed mv. bliver opfyldt, lige så fortvivlende kan det være at være i et forhold, hvor éns behov ikke bliver opfyldt, og man derfor let kommer til at tvivle på sit eget værd.

Denne tvivl fornemmer jeg også har ramt dig – for kan din kærestes manglende lyst til sex have noget med dig at gøre? Lad mig besvare dette spørgsmål som det første, for det kan gøres ganske kort: Årsagen til din kærestes manglende sexlyst skal ikke findes hos dig. Det skyldes ikke noget, du har gjort eller ikke gjort.

Manglende sexlyst

Der er meget stor forskel på, hvor meget lyst til sex den enkelte har, og det gælder for både mænd og kvinder. Det er derfor vanskeligt at sige, hvad der er normalt. Manglende sexlyst er ikke i sig selv et problem. Manglende eller begrænset sexlyst er kun et problem, hvis man er i et forhold, hvor den anden har mere sexlyst.

Manglende sexlyst kan have mange forskellige årsager, og jeg kan derfor ikke give dig et svar på, hvorfor netop din mand ikke længere har lyst til sex med dig. I stedet vil jeg skrive lidt til dig om mulige forklaringer på manglende sexlyst mere generelt.

Du skriver, at din mand tidligere har haft problemer med, at han ikke kunne holde så længe, og at han en enkelt gang ikke har kunnet holde rejsningen. I har fået løst de nævnte udfordringer, men alligevel kan de stadig fylde for din mand. Måske frygter han, at noget lignende kan ske igen. Der kan altså være tale om en form for præstationsangst som årsag til manglende sexlyst.

Desuden er det også meget naturligt at lysten til sex falder med alderen. Det sker ikke for alle men for mange. Da din mand er noget ældre end dig, kan det være, at hans sexlyst bare ikke længere er så stor som tidligere i livet.

Lysten til sex påvirkes også af mange andre ting i livet. Mange oplever således at have mindre lyst til sex, hvis de er trætte eller måske befinder sig midt i en stresset eller blot travl periode. På den måde kan fx arbejdslivet også påvirke sexlysten og dermed forholdet til partneren.

Hvad kan du gøre?

Jeg har desværre ikke nogle helt konkrete råd til dig, som vil løse jeres udfordring med din mands manglende lyst til sex. Generelt vil jeg dog fraråde dig at lægge for stort et pres på ham, da pres sjældent fremmer lysten til noget som helst.

Derimod vil jeg råde dig og ham til at tale om problemet – og det vel at mærke på et tidspunkt, hvor der ikke er lagt op til sex. Måske vil I have brug for professionel hjælp fra en psykolog, terapeut eller sexolog for at komme helt til bunds i årsagen til den manglende sexlyst og finde en løsning på jeres forskellige ønsker og behov på det seksuelle område, så I begge kan trives i forholdet.

Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig og din mand lidt på vej til igen at finde nærheden og lysten til hinanden.

Jette