Min mand glemmer, han har en familie - hvad gør jeg?
Kære Brevkasse. Lige nu er jeg rasende og vildt ked af det, har lige haft et skænderi med min mand, som altid handler om det samme. Min mand er selvstændig og arbejder meget. Vi har 3 mindre børn, hvoraf jeg er på barsel med den yngste 1 mdr endnu, herefter starter jeg på mit deltidsjob.
Problemet er, at jeg tager mig af alt praktisk med børnene, alt husarbejde, indkøb, madlavning. Når jeg siger, at det ikke er rimelig, at denne "service" skal fortsætte, når jeg begynder at arbejde, og jeg gerne vil ha, at han begynder at deltage i nogle af de daglige opgaver, er hans svar, at det er vigtigere, at han tjener penge, og at vi bare kan få en rengøringshjælp 1 gang om ugen !
Han forstår ikke, hvad jeg siger, for jeg siger jo, at jeg godt kunne tænke mig, at han var mere sammen med børnene og mig og deltog i hverdags ting såsom madlavning, lægge vasketøj sammen, opvask, putning af børn, lektier, deltage i børnenes fritidsaktiviter, planlægning af fødselsdage, jul mm. I det hele taget bare tager et ansvar ift børnene.
Faktisk synes han ikke, jeg skal have et udearbejde, for han tjener nok til, at vi kan undvære min indkomst, men jeg kan faktisk godt li mit arb og har behov for at kunne andet end være mor og hushjælp !
For ham betyder penge mere end at være sammen med sin familie, og jeg synes, det er en dårlig priotering og en total gammeldags indstilling. Når han nu arbjeder så meget, er han total træt, når han så er hjemme og falder ofte i søvn kort efter, han er kommet hjem eller ser tv. Underligt nok er han aldrig for træt til TV eller sex - men sex er da godt nok noget af det sidste, jeg har lyst til med en mand, der ikke er tilstede hverken fysisk eller mentalt resten af tiden!
Håber I har nogle løsningsforslag til vores problem, for vi kommer ingen vegne. Hver gang vi skal prøve at snakke fornuftig om, hvordan vores hverdag kunne fungere bedre, ender det altid med, at vi råber af hinanden, og jeg bliver så skide træt af at være servicestation altid.
Kan godt høre, jeg lyder som en rigtig sur kone, der mangler anerkendelse for det, jeg laver, men det er mere, at jeg har et stort ønske om, at vi kunne være noget mere FÆLLES om flere ting.
Mvh L, 32 år

SVAR:
Kære L
Tak for din henvendelse, som jeg har læst med stor interesse. Jeres situation er på ingen måde enestående – tværtimod, og dine overvejelser viser, at du bestemt ikke er en ”rigtig sur kone”, men netop mangler at blive set, sådan som du selv skriver det.
Derfor vil jeg også begynde et helt andet sted end opgavefordeling og økonomi. Selv om de fylder meget, og I skændes og råber højt, er det, når alt kommer til alt, ”kun toppen af isbjerget”, sådan som jeg ser det.
Vær nysgerrig på jeres forskelligheder
Jeg er ikke i tvivl om, at det helt centrale i jeres konflikter er et sammenstød på værdier, kærlighedssprog og måske også køn. Lad mig give nogle eksempler:
• Fællesskab. For dig er det en bærende værdi at være sammen med din familie og kunne gøre noget sammen. På den måde føler du dig værdsat af din mand og børn, og det fylder dig med glæde og varme, når I fremtræder som en enhed. Enheden vil blive styrket yderligere, når din mand viser konkret ansvar for børnenes dagligdag, for selv om du på den ene side må slippe noget af din kontakt med børnene, vil du opleve, at jeres enhed og fællesskab blive styrket. Samtidig er det for dig vigtigt at have fællesskab med andre ud over jeres lille familie, og derfor har du brug for et arbejde, hvor du kan møde andre mennesker, som du indgår i en tæt relation med. Jeg tænker, at det er et udpræget feminint ønske, jeg her har forsøgt at skitsere, uden at det skal forstås negativt. I parentes har jeg også lyst til at nævne, at det også influerer på jeres sexliv, for hvordan kan du give dig hen for én, som i øvrigt kan opleves sætte sig uden for fællesskabet med dig og børnene? Omvendt oplever du formodentlig, at du får meget mere lyst til sex, når du har en stærk oplevelse af, at I hører sammen. Oplevelsen af fællesskabet betyder til gengæld ikke så meget for din mands sexlyst – igen helt klassisk.
• Uafhængighed: Din mand tjener godt. Måske er det hans drøm, der på den måde går i opfyldelse. Han arbejder meget med stor succes og kan på den måde sikre jer uafhængighed og sikkerhed. Det er muligvis en stor kærlighedserklæring fra hans side, idet han opfatter sin arbejdsmængde som en stor tjeneste for dig og børnene. Jeg tænker, at det er et udpræget maskulint ønske, jeg her har forsøgt at skitsere, uden at det skal forstås negativt.
• Respekt: Her tænker jeg ikke på respekten for autoriteter men mere som forståelse og accept. Du forventer at dit store arbejde på hjemmefronten bliver set, og at din mand naturligt vil aflaste dig, så du ikke bare bliver et serviceorgan. Du har måske også taget en uddannelse og vil derfor gerne bruge den, fordi den giver dig fornemmelse af at være betydningsfuld og at være nødvendig for andre. På samme måde har din mand samme ønske om respekt. Han forventer at blive anerkendt for evnen til at lede firmaet – faktisk så godt, så han kan give dig muligheden for at gå hjemme. Derfor synes han også, at det er vigtigt for ham, at han kan slappe af og hvile sig, når han kommer træt hjem.
Forskellige prioriteringer
Jeg har ovenfor forsøgt at beskrive forskellige ord, der ligger til grund for vores handlinger og motiver. Nogle gange bliver det bare rigtigt forplumret, fordi to mennesker kan have de samme værdier men handle diametralt modsat som i eksemplet med ”respekt”. Andre gange prioriterer vi forskelligt. For dig vægter fællesskab langt højere end økonomisk uafhængighed, hvor det for din mand formodentlig er anderledes.
Vær nysgerring på jeres forventninger til hinanden
Jeg synes, at I skal begynde helt forfra, når det drejer sig om at udveksle forventninger til hinanden. I stedet for at begynde med opgavefordelingen, så begynd med at fortælle og spørge til hinandens værdier eller kærlighedssprog. I kan f.eks. begynde med de tre ord, som jeg har nævnt, og I kan også inddrage et ord som anerkendelse. Hvad betyder ordene I praksis – så vær konkret, og husk, at værdierne er sande for den ene men ikke nødvendigvis for den anden. Det betyder ikke, at I skal forholde jer til ”best practice” og diskutere, hvem der har mest ret, men derimod spørge nysgerrigt til hinandens bevæggrunde. På den måde vil det muligvis blive klart for din mand, hvorfor du ønsker at arbejde uden for hjemmet, og hvorfor du ønsker hans tilstedeværelse, og på samme måde vil du muligvis forstå baggrunden for din mands forventninger til dig. Når I forstår hinanden, vil det i langt højere grad være muligt at få fjernet uhensigtsmæssige rutiner og prioriteringer.
Gør det bedste for jeres parforhold
I kan også tage testen www.kærlighedssprog.dk eller I kan læse forskellige bøger med vejledninger og opgaver f.eks. ”Kæmp for kærligheden ” af Howard Markman eller ”7 gyldne regler for to som lever sammen” af John Gottmann.
Samtidig vil jeg foreslå at I melder jer til et prepkursus. Se Prep-kurser Her vil I kunne få forskellige redskaber til arbejde videre med jeres værdier og et konkret redskab til at tale sammen uden at skændes. Endelig kan timer hos en familieterapeut være en mulighed. Også her vil I kunne få hjælp til at tale om drømme og gensidige forventninger. I har økonomi til at benytte jer af den mulighed, så jeg synes, at det vil være en god idé. I kan se konkrete forslag til en eller flere terapeuter i jeres lokalområde her på hjemmesiden. I finder det ved at klikke ind under service
Hvor I skal begynde, bestemmer I selv. Men jeg synes at alle forslag er oplagte muligheder. Til gengæld er det ikke en mulighed ikke at handle. Hvis din mand ikke har lyst til nogle af delene, synes jeg, at du skal sige, at det skal han! Det er uholdbart, at I ser så forskelligt på jeres hverdag uden at kunne møde hinanden, og sker der ikke noget radikalt, vil skænderierne eller afstanden i mellem jer blot vokse. Taler vi dette scenarie synes jeg, at I skal begynde hos en familieterapeut snarest muligt.
Læs evt. også andre ting her på siden:
Kærlighed i praksis
Hverdagen i hjemmet
De bedste hilsner
Henrik