Min kæreste tvivler på vores forhold
Hej.
Jeg står i en rigtig svær situation.
Jeg er på ferie i i længere tid, og jeg har en kæreste derhjemme. Jeg elsker ham så ufatteligt højt, og vi har ikke haft nogle problemer som sådan.
I går da vi Facetimede, siger han til mig, at han er begyndt at tvivle på alt. Han tvivler på, om han skal finde et andet erhverv, han synes ikke han kan gøre noget rigtigt ligemeget, hvad det drejer sig om. Så siger han også, at han tvivler på vores forhold. Jeg spørger ind til det, men han siger, at han ved ikke engang selv, hvad han mener med det hele, og han vil bruge det næste stykke tid på at tænke over det.
Jeg siger til ham, at hvis du tvivler så meget, så kan vi ligeså godt gå fra hinanden, for så kan jeg komme videre ... Til det siger han, at han elsker mig, og han ikke ved, hvad han skal gøre. Han siger også, at lige nu har han ingen planer om at gå fra mig.
Jeg er ekstremt ked af det, da jeg føler jeg går rundt i sådan en uvished. Jeg ved ikke, om jeg kommer hjem til, at han slår op med mig, eller hvad der sker, og det gør mig sindssygt urolig. Føler ikke jeg kan slå det ud af hovedet. For mig lyder det, som om han er rigtig deprimeret og så tvivler han på alt.
Han skrev bagefter vi havde snakket til mig, at han elskede mig, og han skrev også godmorgen til mig i dag, og vi skriver, som om der intet er sket, for han siger han ikke vil snakke om det.
Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre, jeg er så dårlig over det. Ved ikke om jeg skal være urolig, eller jeg skal tænke han bare er deprimeret, og det er derfor han tænker sådan ...
Den urolige, 20 år

SVAR:
Kære urolige
Ja, jeg forstår, at du er i en vanskelig situation lige nu. Det gør det ikke ligefrem lettere for dig, at du er på ferie i udlandet i lang tid. Der er blevet sået en usikkerhed i dig, og du kan vælge, hvor meget plads den skal have hos dig.
Viden og spekulation
Ud fra det du fortæller læser jeg, at du elsker din kæreste ufatteligt højt, og at der ikke har været særlige vanskeligheder mellem jer i de måneder, I har været kærester. Du blev overrasket over hans udmelding og også bekymret. Bagefter har kæresten bekræftet sin kærlighed til dig.
Spekulationer alene kan ødelægge jeres forhold, hvis tillid og fortrolighed mellem jer ikke er stærk nok til at bære en periode med tvivl og usikkerhed.
Usikkerhed og bekymring
Jeg læser for det første om din bekymring for ham – lider han af en alvorlig depression? Og måske gør han det. I næste sekund, når han betror dig sin tvivl, også på jeres forhold – så er du allerede langt væk og bange for at blive såret eller ked af det – i tankerne vil du bare videre.
Kan jeres forhold tåle udfordringen med usikkerhed i en periode?
Måske kan du vælge at påskønne din kærestes ærlighed; at han faktisk fortæller, hvordan han har det, og minde ham om, hvad han har gjort rigtigt i forhold til dig. Og så må du tro på det, når han fortæller, at han ikke går med planer om at gå fra dig. Du har forsøgt at spørge ind til ham, og han vil ikke snakke om det. Måske har han brug for at vide, at du elsker ham, og at du ikke tvivler på jeres forhold, at du elsker ham ufatteligt højt? Måske kan du råde ham til at tale med en ven om alt det, der giver usikkerhed i hans liv lige nu. (eller med lægen, eller en terapeut).
Tanker er ikke virkeligheden
Hvad er det, som gør dig ”sindssyg urolig, usikker og ekstrem ked af det”? Jeg vil sige dig: Tanker er ikke virkeligheden. Det du ikke kan gøre noget ved lige nu, det må du udskyde til senere:
”Ja, tanke – du er her, men jeg har ikke tid lige nu – jeg er på ferie – du er velkommen senere, men lige nu har jeg ikke tid. Jeg er på ferie og nyder friheden, sommeren, maden, latteren, naturen, vandet … Du kan henvende dig igen i morgen kl. 13, så skal jeg lytte til dig.”
Lad dig ikke tyrannisere af tankerne – de er ikke virkeligheden, og virkeligheden kan du ikke tænke dig til. Så fortsæt med at skrive og snakke med kæresten, som om intet er sket – intet er jo sket! Og vent med at snakke om det svære, til du igen er tilbage efter ferie, så I kan se hinanden i øjnene, mens I snakker.
Lad ikke tanker ødelægge hverken din ferie eller dit liv.
Med ønsket om en rigtig dejlig ferietid og alt godt.
Mange hilsner
Else Ø. Andersen