Min kæreste spørger efter modstand fra mig – hvad mener hun?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en dreng på 15 år og er forelsket i en pige, der er 13. (Hun fylder snart 14.)

Jeg vil gerne give hende modstand, men jeg ved ikke rigtigt, hvordan man gør, derfor søger jeg hjælp til det. Og jeg vil være meget glad, hvis I gav mig et svar på, hvordan man gør det, så jeg kan få vores forhold til at køre, som det skal. Når hun siger “modstand” er jeg helt væk. Jeg er ellers god til det med piger og kødelighed, og hvordan man skal være, men modstand – der hopper jeg af.

Så det vil være en lettelse, hvis I sagde, hvordan man giver modstand over for en pige, man er meget forelsket i.

Mvh S

SVAR:

Kære S

Tak for dit spørgsmål. Du skriver, at du gerne vil give din kæreste modstand.

Det er svært at give et konkret svar på, hvilken slags modstand du skal give din kæreste, da jeg ikke ved, hvad hun helt konkret efterspørger, når hun siger, at hun gerne vil have mere modstand. Men mit gæt er, at du står med et lige så stort spørgsmålstegn som mig.

Spørg hende direkte

Hvis det er rigtigt, vil mit første råd til dig være at tage en god snak med hende om, hvad hun helt konkret gerne vil have, og hvad hun mener, når hun siger modstand. Vi piger/kvinder har det ofte med at forvente, at vores kæreste ved, hvad vi tænker, og hvad vi har brug for. Derfor kan det være, hun synes, det er træls at skulle komme med helt konkrete eksempler på, hvad hun gerne vil have – hvis hun i det hele taget selv ved det. Men under alle omstændigheder er det en god ide at snakke om det og forklare hende – på en sød og venlig måde selvfølgelig – at du ikke kan læse tanker. Det er der i øvrigt ingen drenge (eller piger), der kan.

En god snak om, hvad hun gerne vil have, kan også give dig lejlighed til at fortælle, hvad du gerne vil have. Det kan gøre, at I begge lærer hinanden endnu bedre at kende, og gør jeres venskab og kæresteforhold endnu dybere. (Når hun siger, hun savner modstand, kan det godt være, at hun savner at vide, hvad du gerne vil have fra hende.) Det er vigtigt i et kæresteforhold, at I begge kommer frem med jeres ønsker og drømme, for på den måde kan I hjælpe hinanden til at få det, I gerne vil have. Det er vigtigt, at det er jer begge to, der giver, og jer begge to der modtager. Ikke kun den ene der giver, og den anden der modtager, for så bliver forholdet skævt.

Vær dig selv

Du skriver, at du er meget forelsket i din kæreste. Det er rigtig godt, og nyd endelig den lyserøde tid. Når du er forelsket, sker der ofte det, at du helt glemmer dine egne behov, og hvad din egen holdning er til forskellige ting. Det sker, fordi du er så forelsket, at du bare har lyst til at opfylde alle din kærestes behov og ønsker, og for en tid mærker du slet ikke, at du selv har behov.

Hvis det passer på dig, er mit gæt, at din kæreste efterspørger, at du er dig selv, og siger din mening om tingene. Et eksempel kunne være, at I snakker om, hvad I skal lave sammen på lørdag. Når hun så kommer med et forslag, skal du sige din ærlige mening, også selv om den ikke er den samme som hendes. Eller, hvis I diskuterer et emne, skal du sige, hvad du virkelig mener, og ikke hvad du tror, hun gerne vil høre.

Lidt udfordring

Jeg undrer mig over, at du skriver: “Jeg er ellers god til det med piger og kødelighed og hvordan man skal være.” Hvad mener du mon med det? Jeg forstår det, som om du allerede har en del erfaring med piger og kæresteforhold. Måske også med sex? Det giver mig lyst til at udfordre dig lidt på, hvad du tænker, et kæresteforhold skal indeholde.

Da du kun er 15, og du er dybt forelsket i en pige, der kun er 13, vil jeg sige til dig, at I skal vente med alt for intimt samvær. I Danmark har vi en lov, der forbyder seksuelt samvær med børn under 15 år. Den lov er lavet for at beskytte jer børn og unge, som ikke er modne nok i hverken sind eller krop til at rumme alt det, seksuelt samvær indeholder. Brug i stedet tiden sammen som gode venner, lav sjove ting sammen og lær hinanden at kende. Du har stadig masser af tid til senere at dele sex med den, du gerne vil være sammen med resten af dit liv.

Hvis du har lyst til at få flere gode ideer til, hvordan du kan få et godt forhold til din kæreste, vil jeg anbefale dig at se på temaet Fra venner til kærester. Jeg vil særligt anbefale dig at læse de her artikler:
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Sådan kan I få et bedre kæresteforhold
Jeg er forelsket! – Eller er jeg?

Det kan også være en god idé, at du og din kæreste læser artiklerne sammen, så I får snakket om jeres forventninger til det at være kærester.

Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig, men ellers er du meget velkommen til at skrive igen og uddybe dit spørgsmål.

Hvis du synes, det er rarere at snakke ansigt til ansigt med en om det, kan du opsøge en voksen, du har tillid til. Det kan fx være en af dine forældre, en lærer eller en klubleder. I en samtale vil det også være nemmere at få talt om flere detaljer.

Venlig hilsen
Anne Marie Holmberg Nielsen