Min kæreste og jeg er generte og tør ikke snakke sammen
Hej Adam og Eva.
Jeg har nu været kæreste med en pige i et år. Vi har mødt hinanden over nettet og er begge kristne. Vi har også mødt hinanden i virkeligheden.
Men problemet er, at vi ikke tør at snakke til hinanden. Vi er begge generte. Hvad gør jeg/vi, for at det ikke bliver pinligt?
A, 14 år

SVAR:
Hej A
Jeg kan se, du er 14 år, og jeg tænker, din kæreste sikkert ikke er meget ældre. Det er helt naturligt og også ganske fornuftigt, at man går forsigtigt frem, når man ikke er ældre. Men det lyder, som om du oplever, at der slet ikke sker noget. I tør ikke snakke til hinanden. Det kunne være spændende at vide, om det er, når I er sammen i virkeligheden, at I ikke tør sige noget videre til hinanden – eller det også er sådan, når I er på nettet sammen.
Venner eller kærester
Under alle omstændigheder tænker jeg, at I måske er på vej til engang at blive kærester. Men jeres forhold lige nu lyder til at være så stille, at man vel ikke helt kan kalde det “at være kærester”. Eller hvad tænker I? Hvad er jeres tanker og forestillinger om det at være kærester?
Der må jo være noget, I godt kan lide ved hinanden – ellers havde I vel bare stoppet for længe siden. Tør I sige det til hinanden? Eller måske begynde med at skrive det til hinanden – det kan være, det opleves nemmere? Og når I så mødes i virkeligheden, kan man jo begynde med at sige: “Jeg synes, det var dejligt, du skrev det her …” I hvert fald vil jeres generthed ikke blive mindre, hvis ikke I får brudt isen og kan begynde at sige noget til hinanden.
Gør noget sammen
Man kan godt have det sådan, at man rigtig godt kan lide at være sammen med den anden – men ikke lige ved, hvad man skal sige. Så er det rigtig godt at gøre noget sammen. Gå i biografen sammen, spise is sammen, løbe sammen, eller hvad I begge to har lyst til at gøre. Når man gør noget sammen, er det meget nemmere at sige noget til hinanden, end hvis man bare sætter sig overfor hinanden for at snakke sammen.
Lær hinanden at kende
Alle kærestepar har brug for at lære hinanden at kende. Kun ved at lære den anden rigtig godt at kende kan man med tiden blive sikker på, om det er den, man skal dele livet med. Hvordan lærer man en anden person at kende? Man kan skrive sammen, ja. Men man er også nødt til at være sammen med den anden. Opleve hvordan den anden reagerer i forskellige situationer. Lære den andens humor, grænser, baggrund, smag og følelser osv at kende.
Kort sagt: Enten skal I bare lige så stille I kan nøjes med at være lidt “venner” på nettet, eller også skal I til at foretage jer nogle flere ting sammen i virkeligheden. Det behøver ikke være så pinligt, hvis I har aftalt, at når I mødes, så er det for at gøre et eller andet sammen. Så begynder I bare med at gøre det, og så ender det nok med, at I siger noget til hinanden. Og ellers er det nok ikke jer to, der skal være kærester – i hvert fald ikke endnu. I har jo begge mange år, til I skal giftes :)
Måske kan I begge få noget ud af at læse artikler og svar til andre i vores tema Kæresteliv. Der er også noget at snakke om, hvis I begge har læst den samme artikel.
Venlig hilsen
Sprint