Min kæreste har smerter ved samleje – hvad kan vi gøre?

Vis spørgsmål

Hejsa

Mit spørgsmål er faktisk fra min kæreste, men hun er lidt pinligt berørt over det, så hun har spurgt mig om at skrive det istedet for.

Det er fordi, når vi har sex, har hun meget ondt/smerter, også selvom jeg stimulerer hende rigtig godt, til hun nærmest kommer til orgasme, så har hun rigtig ondt. Vi har prøvet rigtig mange forskellige stillinger, men især når hun får den bagfra, får hun rigtig ondt.

Hun er rigtig rigtig ked af det og vil gerne have hjælp meget hurtigt, da det påvirker vores parforhold meget, da vi begge er rigtig glade for sex. Så vi håber, I kan hjælpe.

Hilsen J og kæreste

SVAR:

Kære J og kæreste

Tak fordi I skriver til AdamogEva.dk. Jeg skal prøve at hjælpe jer, så godt jeg kan.

Din kæreste skal til læge

Du fortæller, at din kæreste har meget ondt, når I har samleje, også selvom hun er blevet stimuleret igennem et langt forspil. Du fortæller ikke, hvilken type smerte hun får. Der findes flere typer smerter, som kvinder kan få ved samleje, og hvis hun kommer til en god læge, som kender til disse symptomer, kan han/hun hjælpe hende med forskellig medicin og afspændingsøvelser. Det er altså vigtigt, at din kæreste kommer til lægen (evt. gynækolog) og får talt dette problem grundigt igennem.

Tre sygdomme kan medføre smerter ved samleje

Dyspareuni: Det medfører tilbagevendende eller vedvarende smerter i skeden ved samleje. Der kan være mange årsager til denne sygdom som fx infektion i skeden, betændelse i blæreren eller urinrøret, underlivsbetændelse, psykiske og relationelle årsager.

Vulvodyni: Vulva består af de ydre kønsorganer: klitoris, ydre skamlæber, skedeåbningen og venusbjerget. Smerterne kan føles som en brændende, kløende, stikkende fornemmelse, og de kan være konstante eller komme i perioder. For nogle kvinder er det særligt skedeåbningen, der er følsom, og så kaldes det vestibulitis.

Vaginisme: Ufrivillige krampe sammentrækninger i den yderste del af skeden, når man forsøger samleje eller blot tænker på det.

Den rigtige hjælp er vigtig

Det er vigtigt at få det undersøgt og behandlet, og det er vigtigt ikke at acceptere, hvis en læge siger, det bare er noget, der foregår oppe i din kærestes hoved. Hun skal have den rigtige hjælp. I kan også læse mere om smerter ved samleje i bogen: Bedre sex – og mere af det af Douglas Roseunau.

Tryg sex

Du skriver ikke, hvor gamle I er, men at I er kærester. Det er godt, du tager ansvar og hjælper din kæreste. På AdamogEva.dk mener vi, at sex hører sammen med at leve i et forpligtende forhold. Måske I kunne overveje at vente med samleje, til din kæreste har fået den rette behandling, og til I er blevet gift.

Måske kan I også få noget ud af at læse svaret: Jeg har smerter ved samleje – hvad kan vi gøre?

Jeg håber, din kæreste bliver mødt af en læge, der har forstand på den sygdom, din kæreste har. Og jeg håber, I får et skønt og langt ægteskab sammen med dejlig sex, når hun er blevet rask.

Kærlig hilsen fra
Lise Berggren Smidt