Min forelskelse ødelagde venskabet - hvordan blive venner igen?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva. Der er denne dreng, som jeg er så ekstremt forelsket i. Han var tæt på at være min bedste ven, vi skrev hele tiden sammen, ringede, snakkede, krammede og var rigtig søde ved hinanden. Jeg fik følelser for ham, men min veninde havde lidt noget kørende med ham, så jeg var bange for at fortælle ham det.

Jeg har altid holdt det hemmeligt, når jeg har kunnet lide den samme dreng, som mine veninder, så jeg tænkte, at denne gang var jeg nød til at tænke på mig selv. Jeg var hudløst ærlig overfor ham, og sagde alt, hvad der var at sige. Han sagde, at det aldrig vil ødelægge vores venskab, men det har det så gjort nu. Vi kom lidt oppe og diskutere, på grund af nogle tillidsbrud i forhold til at skulle holde det hemmeligt for min veninde, så det kom op på et punkt, hvor jeg blev så ked af det.

Det hele er ødelagt imellem os nu, engang var vi helt tætte venner, jeg kunne sige alt til ham, han kendte alle mine sider og havde set mig græde op til flere gange og omvendt. Han har så stadig valgt min veninde, og jeg står tilbage her helt tom i det. Jeg savner ham virkelig meget, jeg er vred, ked af det, såret, tom, det hele, men det er helt vildt så højt, jeg elsker ham? Han var smilet på mine regnvejrsdage, mit grin, min stemme, når jeg ikke selv kunne fuldfører mine sætninger, og mit sind, når jeg ikke selv kunne tænke.

Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre for at få ham tilbage igen.. Bare som venner, lidt som det var før. For hver gang han så vil snakke om min veninde, kan han jo ikke overfor mig, for han vil være bange for, at jeg blev såret eller misundelig? Jeg græder hele tiden, han betyder så meget for mig.

Hvad skal jeg gøre, for at blive venner med ham igen?

Clarice decarte, 15 år

SVAR:

Kære Clarise

Tak for dit brev.

Jeg kan forstå på det, du skriver, at du indtil for nyligt havde et rigtigt fint venskab til din ven, hvor I var fortrolige og tætte. Men jeg kan også læse, at du oplevede at dette venskab gik i stykker, da du valgte at fortælle din ven, at du var blevet forelsket i ham. Det kan opleves meget smertefuldt, når et vigtigt venskab får problemer og måske endda går i stykker, og jeg kan godt forstå, at du er ked af det og i vildrede.

Jeg har lyst til at sige til dig, at det var godt, at du valgte at stå fast ved dine følelser og fortælle din ven, hvordan du følte overfor ham, også selvom han ikke gengældte det. På den måde har du, modsat tidligere, været ærlig overfor dig selv og vist, at du var forelsket. Det smerteligt for dig ligger dog i, at han ikke har valgt dig, så vidt jeg kan læse af dit brev, og det er den udfordring og sorg du må leve med, når du ser ham sammen med din veninde.

Du spørger, om du kan bliver ven med din ven igen. Umiddelbart tænker jeg, at så længe han er kæreste med din veninde, tror jeg ikke, at I kan være bedste venner på samme måde som før. Din ven og veninde vil, som kærester, have noget sammen, som du ikke på samme måde som før, kan blive en del af. Hvis din ven eller du får brug for at tale fortroligt med een, søge trøst, kram, fortrolighed osv., vil det være mere naturligt, at han går til sin kæreste og du finder en anden at betro dig til. På den måde kan I også undgå, at I kommer til at gøre noget, som vil såre din veninde eller jer selv.

Det gør ondt at miste - prøv at dele det med nogen

Kærestesorger gør ondt, og det medfører, som du skriver, en følelse af at stå tilbage helt tom. Dit savn, din vrede, din følelse af ked-af-det, osv. er alle følelser, som er naturlige, når man mister en, man holder af? Han betød, som jeg kan forstå af dit brev, rigtig meget for dig, Men det, der var før, er ikke længere det samme, og det er et tab og en stor sorg, som jeg håber, du kan tale med nogle om. Måske kan du tale med din mor, bedstemor, eller en anden voksen, som du har tillid til. Det er altid godt at dele svære ting med andre, så man ikke står helt alene med alle de svære følelser. Måske har din mor også oplevet kærestesorger, da hun var ung, og kender til følelsen.

Når veninder forelsker sig i den samme

Dernæst vil jeg også sige, at det altid er vanskeligt, når veninder forelsker sig i den samme person. For så opstår der situationer, hvor man kommer til at holde følelser hemmelige for hinanden eller som i dit tilfælde, at der bliver sagt ting, som du ikke vil have, at din veninde får at vide osv. Der kan også opstå jalousi, vrede, osv., og mange oplever desværre, at de på den konto også mister deres gode veninde.

Vær ærlig overfor din veninde

Jeg vil derfor håbe for dig og din veninde, at I må få talt sammen om jeres forhold og om jeres følelser for jeres fælles ven, for så kan du nemlig få fortalt din veninde, at du går og er ked af det, fordi du også var forelsket i den samme dreng. På den måde bliver du ikke en konkurrent til din veninde, men en veninde som ærligt tør fortælle, at det er svært for dig, at du ikke blev vinderen af din vens hjerte. Ved at giver dig selv lov til at være ked af det, overfor fx din veninde og ven, kan du åbne op for, at jeres venskab fremover må være præget af ærlighed. Måske bliver det også lettere for dig at være sammen med din ven, hvis du åbent anerkender deres kæresteforhold.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til at tænke nye tanker og til at komme videre med. Jeg håber, du har nogle andre venner og veninder, som du kan være fortrolig med og som kan hjælpe dig over din kærestesorg. Du har et langt liv foran dig, og jeg håber, du en dag vil få en dejlig kæreste, som du kan også kan være bedste ven med.

Kærlig hilsen

Annette Hassingboe.