Min drømmefyr er muslim, og jeg er kristen. Hvad skal jeg gøre?

Vis spørgsmål

Hej med jer!

Jeg var i sommer på en rigtig dejlig ferie i udlandet. Der mødte jeg den her fyr, som var virkelig sød, flot, sjov og alt det der. Han er faktisk det, jeg vil kalde for min drømmefyr. Det eneste problem er bare, at han er muslim, og jeg er kristen. Vi kan begge to rigtig godt lide hinanden og er egentlig meget åbne omkring det.

Der er begyndt en forelskelse i mig, og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. For jeg vil ham jo virkelig gerne, hvilket I jo nok kan regne ud, eftersom jeg er forelsket i ham, men han er jo muslim. Jeg burde nok bare trække mig væk for at komme over ham, men jeg har virkelig ikke lyst.

Hvad skal jeg gøre? Og hvis jeg skal komme over ham, hvordan skal det så gøres?

Hilsen N, 17 år

SVAR:

Kære N

Tak for din henvendelse.

Forelskelse med udfordringer

Det er altid dejligt at være forelsket! Sommerfuglene i maven, og den rare følelse man får sammen med den person. Når følelserne er gengældt, bliver det hele endnu bedre. Så vi kan godt forstå at du synes det er svært, når du så alligevel bliver i tvivl om det er en god ide at gå videre i et evt. kæresteforhold. Vi kan dog se op til flere udfordringer i din relation til fyren fra ferien.

Tro betyder noget

Det åbenlyse, som du selv nævner, er religionen! Hvis jeres tro betyder noget for jer begge, så vil det tema blive en udfordring for jer igen og igen. Generelt vil vi driste os til at sige, at det er oftest bliver sværere at være kristen, hvis man er i et forhold med en som ikke er det.

Kultur betyder også noget

En anden ting er kulturen. Vi går ud fra at den unge mand kommer fra en mellemøstlig kultur, og det behøver ikke i sig selv være dårligt. Men den kultur han bærer med sig ind i et forhold, vil oftest have et meget anderledes syn på mange grundlæggende ting. Det kan være et anderledes syn på kvinder, børneopdragelse, arbejdsmoral, familieforhold og mange andre ting.

Langdistanceforhold

En tredje udfordring er, at I formentlig bor meget langt væk fra hinanden. Det kan være ganske svært at have et langdistance forhold, og I vil ikke komme til at kende hinanden i hverdagssituationer. Det er måske ekstra vigtigt, når man ved, der er store forskelle i religion og kultur.

Tænk dig godt om

Vores råd til dig må være: Tænk dig godt om! Det vil ikke blive nemt. Forelskelser kommer og går; det er helt naturligt og almindeligt. De går gerne over efter en tid, hvis man ikke “fodrer dem”. Altså, hvis du ikke opsøger kontakt med ham, vil dine følelser formentlig blive mindre med tiden.

Måske kan du få noget ud af at læse svarene
Kæreste med en muslim – hvordan fortælle det til mine forældre?
Hvordan fortælle mine forældre, at jeg har en muslimsk kæreste? og artiklerne
Tro og livssyn
Kærlighed og forelskelse

Vi håber, du kan bruge vores tanker.

Venligst
Else og Simon