Mest mig der skriver - er min forelskelse gengældt?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg har forelsket mig i en sød dreng på 18. Jeg mødte ham på en campingplads. På campingpladsen snakkede vi godt sammen, han gik med armen over mig om aftenen, hvor vi var til fest, drillede mig på en sød måde, når vi var ved poolen.

Nu er jeg jo taget hjem fra camping og nu skriver ham og jeg sådan lidt, men det er altid mig, der kontakter ham...og når vi skiver, er det sådan lidt som om, han er ligeglad. Han har fortalt mig, at han er dårlig til at skrive SMSer. Men efter nu snart 2 måneder er jeg dybt forelsket i ham, men jeg aner bare ikke, om han også kan lide mig. Hvad skal jeg gøre? Han har sagt, hvis han og jeg havde tid, ville han godt besøge mig...

anonym, 15 år

SVAR:

Kære 15 årige

Vær åben og ærlig og bliv afklaret

Umiddelbart tænkte jeg: ”Der er vist ikke andre veje end ærlighed, også selvom det gør dig sårbar. Fortæl det som det er, at du tænker på ham dag og nat, og derfor har brug for at høre, om han oplever noget lignende.” MEN du er dog nødt til at overveje, hvad det er, der gør, at du ikke umiddelbart har valgt denne mulighed. Du savner, at han tager initiativ til kontakt. Og ja, det kan tolkes som et tegn på, at du er mere ivrig end han. Du oplever hans SMSer som ”ligeglade”. Det er de jo måske. Eller måske ikke. Du kan kun få det at vide, hvis du spørger. Han er dog åben på den måde, at han godt vil besøge dig.

eller undersøg om der er basis for at udbygge venskabet

Hvis du planlægger sådan et besøg, kan du på forhånd overveje, hvad du ønsker af besøget. Vil du vinde ham for enhver pris? For så kan du jo blive billigt til salg… Og måske derved gøre dig selv skade. Eller vil du lære ham bedre at kende for at kunne overveje, om han viser dig respekt, hensyn og omsorg. Finde ud af, om du kan være tryg ved ham. Om du kan stole på ham. Om I har fælles interesser. Om I også uden for campingpladsen har det sjovt og blomstrer i hinandens selskab. I kunne planlægge besøget, så det indeholder nogle aktiviteter, f.eks. gåtur, lave pizza, spille nogle spil, se seværdigheder. – Så I ligesom får ro til at mærke efter, om det her er til at bygge videre på. Hvis det fremover skal være jer to, har I jo masser af tid. Og hvis det ikke skal være jer to fremover, - så kan du måske undgå at give for meget af dig selv, og blive for dybt såret bagefter.

Kære ven. Der findes ikke lette løsninger, og forelskelse er både spændende og skræmmende. Der er så meget på spil. Pas godt på dig selv, og held og lykke med at vove dig ud i livet.

Kærlig hilsen Margit