Mere forelsket i hans ven - bliver af medlidenhed - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hejsa. Jeg står i et kæmpe dilemma! Jeg har en kæreste. Vi har været sammen i 10 måneder. Men forholdet er ved at gå ned af bakke. Har før overvejet vores forhold, men er blevet af medlidenhed. Det tager hårdt på mig.

Mit spørgsmål: Jeg er begyndt at kunne lide en af hans gode venner, (vi går alle 3 i klasse sammen) og måske hans ven lidt mere end ham... Jeg har snakket lidt med hans ven, og han er mega sød! Hver gang vi snakker, smiler vi begge meget, men jeg ved også godt, at han måske har noget med en anden (det er bare et rygte), og så er jeg bange for, hvad der ville ske mellem de to, hvis jeg slog op med min kæreste og begyndte at have noget med den anden? Hver gang jeg har overvejet at slå op, bliver min kæreste sygt ked af det, og så får jeg medlidenhed med ham og skyldfølelse, og siger at jeg bliver. Jeg tænker også meget på, hvad mine forældre ville sige, da de er meget glad for min kæreste..?

Jeg har prøvet at glemme hans ven, men det kunne jeg ikke! Jeg ser hans navn alle steder og drømmer om ham hver nat! Hvad skal jeg gøre?:I

KH Anonym, 14 år

SVAR:

Kære 14-årige pige

Jeg vil helt sikkert råde dig til at stoppe med at være sammen med din kæreste. En kæreste er den person, man allerhelst vil være sammen med. En man kan dele tanker og følelser med – en man er stolt over at være sammen med og har det godt med.

Et kæresteforhold kan ikke bygge på medlidenhed

Det duer ikke at være kæreste med en dreng af medlidenhed, for det er simpelthen ikke holdbart i længden. Jeg kan sagtens forstå, at det er svært at bryde med en kæreste, når du ved, at han bliver meget ked af det. Omvendt er der på sigt ingen af jer der bliver glade for et forhold, der bygger på medlidenhed og skyldfølelse i stedet for glæde og kærlighed. Ud fra det, du skriver, fornemmer jeg, at du har forsøgt at slå op flere gange, og jeg kunne forestille mig, at du dybest inde godt ved, at det ikke er ham, du vil dele resten af dit liv med.

Lyt til dine egne følelser

Jeg kan godt forstå, at du overvejer dine forældres reaktioner. Det er godt og fornuftigt at skæve til dine forældres holdninger, for de har mere erfaring og kan måske give dig en ide om, hvad der vil være godt at gøre i en given situation. Men i forhold til din kæreste er du nødt til at forholde dig til det, du føler, og ud fra det, du skriver, tror jeg ikke, du er i tvivl om, at du ikke ønsker at være kærester med drengen mere. Hvis dine forældre kommenterer dit valg, må du fortælle dem om dine overvejelser….mon ikke de vil kunne forstå dig, hvis de får at vide, hvordan du føler?!

Giv dig god tid

Det lyder, som om din forelskelse ligger hos ham den anden dreng i klassen. At gå direkte fra den ene dreng i klassen til den anden, synes jeg bestemt ikke er nogen god ide, det kan være meget sårbart, ikke mindst når drengene er gode venner. Og så er det også altid bedst for en selv, at der går noget tid, inden man går ind i et nyt kæresteforhold.

Tag et skridt ad gangen

Jeg synes derfor, du skal tage et skridt af gangen. Få afsluttet dit forhold til din nuværende kæreste. Tag den med ro mindst en måned eller to, hvor du får styr på dine følelser og får tankerne ledt hen på noget andet. Når der er gået noget tid, kan du så overveje, om du stadig er interesseret i den anden dreng.

Jeg synes også, du skal læse nedenstående artikler og overveje fordelene ved at vente med at få en ny kæreste og måske i stedet satse på at udbygge venskaberne.

Hent også inspiration i nogle af de artikler, der ligger under temaet Fra venner til kærester

Jeg vil foreslå
Plusser ved at vente med at få en kæreste
Et trin ad gangen er det mest sikre
Slå koldt vand i blodet

Et sidste lille råd: Hvis din kæreste er stædig og nægter at stoppe jeres forhold, eller hvis han bliver meget ked af det og giver dig den velkendte dårlige samvittighed, er du nødt til at være standhaftig og ”hård”, så du ikke vender tilbage, for så bliver det for alvor en opslidende proces. Held og lykke!

Mvh
Heidi Simonsen