Mere forelsket i eks end min kæreste - hvad gør jeg?
Hjælp! Jeg er virkelig i følelsesmæssige problemer! :( For godt et år siden nu, blev jeg forelsket i en mega sød pige! Mine følelser var gengældt, men hun forlod mig til fordel for en anden :/
Vi forsatte som venner, men vi mistede kontakt i august sidste år. I december fandt jeg en anden sød pige og er nu blevet kærester med hende.. Men her i påsken fik mig og min eks kontakt igen, vi mødtes og da vi sku sige farvel, så jeg i hendes øjne og fik lyst til at kysse hende!
Nu det gået op for mig, jeg slet ikke er ovre hende! Problemet er, at jeg er mega forelsket i min eks, mens jeg kun kan lide min kæreste :/ jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Min eks er single igen, så hvad gør jeg? :/
Håber I kan give mig et svar /:
Ciao! Nichie, 16 år

SVAR:
Hej Nichie.
Tak for dit spørgsmål til adamogeva.dk.
Jeg kan forstå ud fra dit brev, at du befinder dig i en vanskelig følelsesmæssig situation, hvor du ikke ved, hvad du skal stille op med dine følelser i forhold til din nuværende kæreste og din gamle kæreste.
Hvis jeg kort skal danne mig et billede af situationen, kan jeg se, at du blev forladt af din første kæreste, fordi hun fandt en anden. I fortsatte som venner, men mistede kontakten indtil for nylig, hvor I atter mødtes. I mellemtiden har du fået en ny kæreste, som du nu er kommet I tvivl om, du elsker.
Det er dit valg
Umiddelbart er det svært for mig at sige, hvad du skal gøre, og det er også dig, der i sidste ende skal træffe et valg. Jeg får dog lyst til at sige, at det er vigtigt, at du finder ud af, om du elsker din nuværende kæreste og ønsker at blive sammen med hende eller om du vil forlade hende til fordel for din gamle kæreste. Du skal også finde ud af, om du endnu engang skal indlede et forhold til en pige, som forlod dig til fordel for en anden.
Følelser eller fornuft
Når man bliver forelsket, mister man ofte fornuften til fordel for følelserne. Det betyder, at man glemmer at tænke sig grundigt om. I forelskelsens rus kan man komme til at tage nogle beslutninger, som viser sig at være dumme, idet man risikerer at miste alt. I dit tilfælde kan du risikere at miste både din nuværende kæreste og din gamle kæreste. På den måde kommer du ikke kun til at såre din kæreste, men også dig selv.
Prøv at læs disse artikler:
Forelsket - en fantastisk følelse
Kærlighed og forelskelse
Den eneste ene
Hele livet igennem vil vi komme til at møde alle mulige slags følelser, som kommer og går, nogle af dem skal vi følge, andre skal vi sende væk. Man kan og skal ikke altid følge sine følelser, fx hver gang man møder en dejlig pige.
Du har et ansvar
Umiddelbart er det svært for mig at vurdere, hvor seriøst dit forhold til din kæreste er, men uanset hvad, mener jeg, at du har et ansvar overfor hende. Det betyder, at du skal behandle hende værdigt og ikke forlade hende til fordel for noget nyt og bedre, med mindre I får talt om, at det ikke skal være jer to. Jeg vil også gerne rose dig for, at du ikke bare har gjort noget overilet, men har valgt at søge råd først ved at skrive til os.
Jeg håber, mit svar kan være med til, at du finder ud af, hvad du skal gøre.
Held og lykke med kærligheden fremover.
KH
Annette