Menstruationen udeblevet i fire måneder – hvad kan det skyldes?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en pige på 20, som ikke har haft min menstruation i knap fire måneder nu. Jeg er ikke seksuelt aktiv.

Er det noget, jeg skal være nervøs for?

Kh F

SVAR:

Kære F

Mange tak for dit spørgsmål.

Jeg kan godt forstå, du begynder at undre dig over, at din menstruation ikke er kommet.

Forskellige årsager

Du skriver, du ikke har haft menstruation i knap fire måneder nu og spørger, om det er noget, du skal være nervøs for. Jeg ved ikke noget om dig, og jeg kan derfor ikke give dig et præcist svar, men forskellige ting kan påvirke din menstruationscyklus. For eksempel kan vægttab, elitesport, stress og eksamensfrygt have indflydelse på din cyklus, fordi det indirekte påvirker din hormonelle balance. På den måde kan det være årsag til, at din menstruationen forsinkes eller helt udebliver. Nogle piger oplever også, at de i forbindelse med udlandsophold eller længere rejser og ferier får deres menstruation forsinket.

Jeg ved ikke, hvad din hverdag går med, og hvad der fylder i dit liv lige nu – om du har eksaminer, har travlt, om du er ensom eller trist. Men hvis du selv kan mærke, at noget fylder meget for dig og måske presser dig på den ene eller anden måde, vil jeg opfordre dig til at snakke om det med din mor eller en anden, du har tillid til.

Bliv undersøgt af din læge

Hvis du har tabt dig flere kilo gennem den sidste tid eller føler dig stresset, er det vigtigt, du kontakter din læge og får tid til en samtale, også selvom din menstruation måske netop er kommet.

At menstruationen er forsinket kan der også være andre årsager til. Det kan bl.a. skyldes tilstande i kønsorganerne, som skal undersøges hos lægen og evt. behandles. Hvis ikke din menstruation kommer i løbet af den næste måneds tid, vil jeg opfordre dig til at snakke med din læge om det.

Jeg håber, jeg har givet dig svar, du kan bruge. Du er altid velkommen til at skrive igen.

Jeg vil ønske dig alt det bedste.

Kærlig hilsen
Anette