Menstruation helt forandret - hvad gør jeg?
Hej. Min mens er helt skør, jeg har haft den i 3 år og den var relgmæssig, men sidst jeg havde den, kom den en uge for tidligt og det var meget mindre, end det plejer og nu er den kommet 10-12 dage for tidligt og det bløder sådan lidt ind imellem, men jeg ved ikke, hvad jeg gør, jeg synes, det er meget underligt.... det skal siges, at jeg er elite svømmer og træner 7 gange om ugen og har tabt mig meget siden sommeren, men jeg er bange for, der er noget galt?
Anonym, 14 år

SVAR:
Kære pige
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret.
Menstuationer bliver ofte uregelmæssig under hård træning, psykisk belastning, stress m.m. Jeg tror, at din menstuationsændring hænger sammen med din træning og vægttab.
Måske er det din krops måde at sige, at den har hårdt presset... Jeg tænker, at du skal tale med en voksen – gerne dine forældre og din træner. Jeg synes også, at du skal tale med din læge og få en snak omkring din krops reaktioner og hvad du kan gøre ved det.
Håber det er svar nok ellers er du velkommen til at skrive tilbage.
Kærlig hilsen
Else