Meget uregelmæssig menstruation – hvad kan det skyldes?

Vis spørgsmål

Hejsa

Jeg er lidt forvirret/bekymret, fordi det er et stykke tid siden, jeg har haft min menstruation. Jeg har desværre ikke noteret det noget sted, hvornår det var sidst, så præcist hvornår kan jeg ikke svare på, men måske tre måneder.

Min mens har aldrig været særlig regelmæssig, men så længe siden, har det vist aldrig været! Hvilken årsag kan det være, når jeg med sikkerhed ved, at det ikke er, fordi jeg er gravid?

Jeg har spist p-piller pga. uren hud, men dem stoppede jeg med omkring september (tror jeg det var! ;-)) Kan det ha nogen betydning for mens?

Er pludselig bare så bange for, at det kan have betydning for, om jeg kan blive gravid senere hen, når min mens. er så uregelmæssig.

L, 25 år

SVAR:

Kære L

Tak for dit spørgsmål.

P-piller kan forstyrre menstruationscyklus

Du fortæller, at din menstruation altid har været uregelmæssig, men at der nu er gået tre måneder. Det er rigtig godt, du skriver, at du ikke kan være gravid, da det oftest er årsag til, at menstruationen udebliver. Derfor har du ret: Der må være en anden grund. Du fortæller, at du har fået p-piller, men nu er stoppet. Når man stopper med p-piller, skal kroppen bruge nogle måneder til at overtage styringen af menstruationscyklussen igen, så i den periode er det helt normalt at have uregelmæssig menstruation. Jeg kan dog godt forstå, du er lidt bekymret, fordi det giver os kvinder tryghed, at menstruationen kommer, som vi forventer det.

Mange grunde til uregelmæssig menstruation

For det første kan det være, fordi du er stoppet med p-piller. Hvis det er årsagen, kan menstruationen komme når som helst. Andre årsager kan være stort vægttab, meget idræt, sygdom, stress, psykisk overbelastning m.m.

Ud over disse årsager vil jeg nævne sygdommen PCOS. Det gør jeg, fordi det lyder, som om du faktisk hele livet har haft uregelmæssig menstruation. PCOS er en sygdom, som ses hos op mod 10 % af danske kvinder, og hovedsymptomet er netop uregelmæssig menstruation.

Bliv undersøgt af din læge

Om du har den sygdom, kan jeg ikke afgøre i svaret her, men jeg vil opfordre dig til at gå til din egen læge og få en snak om det, og måske kan I finde årsagen. Du kan få din læge til at tage blodprøver, som undersøger, om din hormonbalance er, som den skal være. Og I kan tale om din bekymring for graviditeter ud i fremtiden.

Det er jo slet ikke sikkert, du fejler noget, og måske er dine bekymringer helt uden grund. Derfor håber jeg, du vil opsøge din læge og blive afklaret.

Håber, at mit svar kan hjælpe dig videre; ellers er du velkommen til at skrive tilbage.

Kærlig hilsen
Else