Meget alene - er jeg anderledes?

Vis spørgsmål

Hej Adam og eva. Jeg vil gerne starte med at fortælle, at jeg er meget alene. Min eneste tætte veninde, jeg har og som jeg er aller mest sammen med for tiden, er min kusine på 11. Jeg er selv 14.

Jeg har 4 veninder, jeg går i klasse med, som jeg har kendt i omkring 4 år, siden jeg startede i deres klasse i fjerde. Vi er ret tætte, men jeg begynder langsomt at føle, at jeg skiller mig mere og mere ud. Jeg lider virkelig meget af jalousi, og hver dag misunder jeg mine populære veninder.

Min anden tætteste veninde efter min kusine er hende, der er en af skolen/byens mest populære piger. Men den veninde, jeg misunder mest og som nok gør, at jeg mister meget af mit selvværd, er nok min tidligere bedste veninde. Vi var bedsteveninde og var aller mest sammen indtil juletid, så begyndte hun at hænge ud med hende skolen/byens populære pige, og jeg begyndte at føle, hun ikke gad være sammen med mig mere.

Det begyndte at blive til flere skuffelser, skænderier, diskussioner og tårer. Jeg blev meget ked af det, for lige pludselig begyndte en masse mennesker at ville lære hende bedre at kende, og jeg stod der og følte mig som en efterladt person.

Hun fik flere og flere likes på sine billeder på facebook, og det var der, jeg begyndte at blive rigtig jaloux. Jeg vil gerne blive gode venner med hendes venner for at vise dem, at jeg også kan være sjov, som hende. For det er nok sådan det forgår i vores tid. Man skal være humoristisk.. Konstant! men jeg tør ikke at være humoristiks hele tiden. Det er mest, når jeg er sammen med folk, jeg stoler på.

Jeg har ikke rigtig nogle drenge venner. Der er en dreng fra min klasse, som jeg snakker lidt med, og vi skubber hinanden for sjov, men jeg har ikke brug for at lære ham bedre at kende. Lider jeg af drenge fobi eller sådan noget?..

Alle de fire veninder, jeg snakker om fra min klasse, misunder jeg. Jeg er sammen med dem hver evig eneste dag i skolen og alligevel føler jeg mig som en, der står helt alene 20 meter væk, når vi går rundt på skolen blandt parallelklasserne. De har alle sammen over 40 likes på deres billeder og på mit nyeste har jeg to.

Jeg er ikke grim. Folk ved, hvem jeg er, men tænker vel, at jeg er ret ligegyldig, fordi jeg er lidt mere usikker end mine veninder. Jeg viser det. Det gør de ikke. De er så åbne og grinende. Nok også mere spændene, mens jeg er stille, og alle drengene her i byen ligner hinanden. Eller også er det bare fordi de eneste drenge, jeg kender, er mine veninders drenge/pigevenner som virker alle ens.

Min gamle bedsteveninde og hende byens populære pige er bedstevenner med en dreng, der går i min klasse. Jeg har været forelsket i ham siden 3. klasse, og det er ikke så mange måneder siden, mine følelser for ham forsvandt. Han har også været forelsket i mig her i syvende klasse og har altid kunne li mig lidt, men det er han ikke mere. Vi har gået i klasse sammen uden at snakke sammen eller blevet venner, så jeg har et meget underligt forhold til ham. Jeg ved ikke, hvad jeg skal, eller om jeg skal gøre noget. Jeg havde bare brug for at skrive det ned et sted, inden jeg begyndte at græde over mit sure liv igen.

Knus Luna, 14 år

SVAR:

Kære Luna

Tak for dit brev til A og E.

Det lyder til, at du har mange ting at spekulere på lige nu.

Også mange gode ting

Hvis jeg ser din historie lidt på afstand, så kan jeg se, at der faktisk er rigtig mange gode ting i dit liv trods alt. Hvis vi tager alt det væk, der frustrerer dig, tror jeg der kan komme mange gode ting ind i dit liv igen.

Det gode er, at du faktisk har nogle veninder. Det virker også som om de gerne vil være sammen med dig.

Finde egne ben

Problemet er, at du har nogle svære følelser indeni, der gør, at du føler dig ensom sammen med dine veninder og så begynder du at trække dig fra dem.

Det virker som om du ikke helt selv har fundet dine egne ben i den fase af dit liv, du er i lige nu.

Du er i den del af dit liv, hvor der sker allermest med både din krop og din psyke. Du er på en lang vandring i landet mellem at være barn og være voksen. Så er det helt naturligt og almindeligt, at man har lidt svært ved at finde sig selv og sin egen plads i denne verden.

Skabt helt unikt

Jeg tror, at problemet for dig er, at du føler, at du skal være lige som de andre, de er sjove og meget populære (hvem bestemmer det??).

Du føler, at du må være som dem for at være noget. Men hele hemmeligheden er, at alle mennesker er skabt helt unikt, det er DU også. Der findes ingen som lige netop dig. Du er skabt med nogle gener ingen anden på denne jord har. Der er ikke skabt kopier, kun originaler.

Når du begynder at holde af dig selv som den, du er og accepterer dig selv, så vil du opdage, at andre kan lide at være sammen med dig.

Nogen du føler dig tryg ved

Når man er i din alder, forandrer man sig rigtig meget og de ting, der sagde dig en masse for nogen tid siden, siger dig pludselig ikke noget. Det betyder at du måske skal finde ud af, hvad du vil og ikke bare være sammen med veninderne på deres præmisser. Du skal være sammen med nogen, du føler dig tryg ved og så vil du også begynde at være dig selv.

Facebook

Du kan ikke måle din popularitet på, hvor mange likes du har på facebook. Det er jo ikke der, man får virkelige venner. Og det er op til dig at vurdere, hvor meget du vil være med til.

Du skal tænke på, at man på facebook kun viser de sider af sig selv ,man gerne vil have frem.

Snak med en om det du tænker på

Har du tænkt på, hvordan de andre piger har det indeni? Måske går de rundt med de samme følelser,som dig, de er bare gode til at skjule dem som du egentlig også er.

Jeg synes, du skal tage mod til dig og få snakket med en af dine veninder, om hvordan du har det. Det er også godt at dele disse tanker og følelser med en voksen, du har tillid til. Når man går med det selv, føler man, at man er den eneste, der har det på den måde, men i virkeligheden er det de fleste, der i perioder oplever den slags følelser.

Angående drenge

Angående hvordan du har det med drenge, så hænger det jo også sammen med, at du ikke helt har fundet dig selv endnu, og så er der da slet ikke plads til drenge. Tag du dig bare god tid. Det med drengene skal du nok nå.

Måske kan du også have glæde af at læse disse link:

Pubertet - en ekstrem forvandling

Er der nogen der kan li mig?

Hvem er jeg?

Jeg håber mit svar giver mening for dig og at du kan bruge det til et eller andet

Kærlig hilsen

Marianne