Maveproblemer og pletblødninger - kan det være kræft?

Vis spørgsmål

Hej, jeg hedder Emma, jeg er 22 år gammel, jeg har lige et spørgsmål, som jeg virkelig håber, I kan svare mig på.

I ca 2 år har jeg haft problemer med maven og underlivet. Jeg har ofte en mave, som føles hård, som om jeg har luft i maven og det gør ondt og så er mit afføring meget flydende.

Det andet er, at jeg tit får blod fra underlivet, hvor udflådet kommer fra. Jeg er selv bange for, at det kan være kræft, da jeg selv har alle symptomerne. Et af symptomerne er fx, at når jeg er fysisk aktiv, får jeg pletblødning, og min menstruation plejede at vare ca. en uge, hvor den nu kun varer i 3-4 dage.

Min læge siger, det ikke kan være kræft, fordi jeg stadig er en pige, pga min alder, og fordi jeg har fået en vaccination for livmoderhalskræft. Hun ved ellers ikke, hvad det kan være og siger, det nok er normalt. Jeg derimod er stadig meget bekymret og ved ikke, hvad jeg skal gøre, da min læge også siger, de ikke kan undersøge mig forneden, fordi jeg er en pige.

Nå, ja, det skal lige siges, at jeg er en, der springer måltiderne over. Jeg spiser nok kun højst 3 gange om dagen og nogle gange spiser jeg for meget og meget usundt.

Mit spørgsmål er så, har I nogle ideer til, hvad det kan være? og nogle råd til, hvad jeg skal gøre? og om det problem jeg har med min mave hører sammen med mit underlivsproblem?

Emma, 22 år

SVAR:

Kære Emma

Tak for din henvendelse.

Jeg er helt enig med din læge i, at det vil være usandsynligt, at du har kræft i underlivet. Jeg går ud fra, at du er bekymret for at have livmoderhalskræft. Symptomerne på livmoderhalskræft er kontakt-blødning, altså blødning i forbindelse med samleje.

Pletblødning som du har, er ikke et symptom på kræft. Du er vaccineret imod kræft og da du er jomfru, kan du ikke få livmoderhalskræft. Dine pletblødninger er formentligt hormonelt betinget og ufarlige, men naturligvis irriterende. Hvis det er meget irriterende for dig, kan en mulighed være p-piller, men det vil være en beslutning din egen læge skal tage.

Du fortæller også om afføringsændringer, som jeg ikke tror, hænger sammen med dine pletblødninger. Har du talt med din læge om dette? Har din læge undersøgt din mave? Du fortæller at du spiser meget, meget usundt, måske kan det forklare dine maveproblemer. Jeg vil opfordre dig til at spise fiberrigt og spare på de usunde ting - måske kan det ændre din mave - prøv det og hjælper det ikke så tal med din læge igen.

Håber at dette hjælper dig videre.

Else