Må man som kristen se og læse “Fifty Shades of Grey”?
Hej Adam og Eva
Må man som kristen se film og læse bøger som Fifty Shades of Grey?
L, 20 år

SVAR:
Kære L
Det er et meget relevant spørgsmål, du kommer med her midt i “Fifty Shades”-betagelsen. Tak for det!
Som jeg ser det, er der to dele i det at være kristen.
• Den første del er, hvordan du blev kristen: Det skete, da Jesus tog alt det ødelagte i dit liv – både det som du selv gør, og det som andre har gjort imod dig – med sig i døden og gav dig den gave, det er at leve tæt på Gud og få hans vilde kærlighed ind i dit liv.
• Den anden del handler om, hvordan du vil reagere på denne vilde og ubetingede kærlighed, som Gud ønsker at fylde dig med. Og det er denne anden del, som jeg tror, dit spørgsmål går på.
Men jeg vil lige understrege, at Guds kærlighed til dig ikke påvirkes af dine handlinger – den er lige stor uanset hvad.
Guds vejledning i Bibelen er en del af hans kærlighed
Der er rigtig mange ting i livet, som kan påvirke dit eget syn på dig selv og på livet. Og her bruger Gud Bibelen til at vejlede os, til hvordan vi bedst kan leve så tæt på hans mening med livet som muligt. Hans vejledning er en del af hans kærlighed og har til hensigt at give os det bedst mulige liv. Bibelen har imidlertid ikke et direkte vers om bøger/film om sadomasochisme.
Paulus siger i Første Korintherbrev kap 10, v. 23: Alt er tilladt, men ikke alt gavner. Alt er tilladt, men ikke alt bygger op. Med andre ord: Som kristen må du altså gerne læse “Fifty shades”, men vil det gavne dig? Vil det bygge dig op? Og det spørgsmål gælder ikke blot “Fifty shades”, men alle bøger og film, som vi vælger at læse og se. Gavner det mig? Bygger det mig op?
“Fifty shades” handler om sex løsrevet fra kærlighed
Jeg har kun læst om bogens handling på Wikipedia, og derudfra er det tydeligt, at “Fifty shades” handler om et "forhold", som er baseret på sex og magt, og de to hovedpersoner er endda enige om, at deres forhold ikke skal involvere kærlighed til hinanden. Deres forhold handler om at bruge hinanden til at få stillet seksuelle behov og fantasier, og (undskyld hvis jeg afslører for meget ...) det ender da heller ikke lykkeligt.
Vi bliver påvirket
Vi skal ikke være naive i forhold til, hvor meget de ting, vi læser og ser, påvirker os. Det kan godt være, jeg har en grundholdning til, hvad der er rigtigt og forkert – men jo mere jeg ser og læser om mennesker, der lever væk fra Guds tanke med livet, jo mere normalt bliver det for mig, og des mere mat kan mit billede af rigtigt og forkert, godt og skidt blive.
Tænk blot på, hvordan vi ser på kroppen, og hvordan den skal se ud – det er nærmest udelukkende film og reklamer, som har givet os idéen om, hvad der er en pæn eller grim krop.
Hvad har du lyst til at blive påvirket af?
Bøger om sadomasochisme handler sjældent om gode, sunde relationer mellem mand og kvinde, men om at udforske grænser, føle magt eller magtesløshed og blive seksuelt tændt af det. Jeg tror ikke på, det kan give mig og dig et bedre indblik i ægte kærlighed, tillid og gavmildhed, som Gud ønsker for dig.
Der er hundredevis af fantastiske bøger og film i verden, som kan få mig til at tænke, drømme og inspirere mig til et godt liv. (Blandt film er der fx: En verden udenfor, Pay it forward, En flænge i himlen, About a Boy, De urørlige, Les Miserables og Silver Linings Playbook. Leder du efter gode tøsebøger, kan det være, at Francine Rivers er noget for dig.)
Du bestemmer selv
Jeg siger ikke, at vi skal være blinde og lukke os ude fra den verden, vi lever i, men vi må være meget opmærksomme på, hvilke budskaber vi fylder os med, og hvad de ting, vi læser og ser, gør ved os. Derfor er det bare så godt, at du tager dig selv alvorligt og stiller dit spørgsmål her.
Jeg ville gerne give dig et direkte “ja” eller “nej” til dit spørgsmål, men i sidste ende er det op til dig at beslutte, hvad der skal fylde dit liv, og hvordan du vil navigere i de gode og dårlige budskaber, som er at finde i verden.
Lyt til Gud og til din egen sunde fornuft
Det er godt at vide, at du ikke er alene, men netop har en Gud, som ønsker at give dig det bedst mulige liv, og som gerne vil hjælpe dig med at navigere. Så brug tid på at bede og ikke mindst lytte til Gud, og spørg ham gerne konkret ud om de film og bøger, du er i tvivl om. Brug også din sunde fornuft og spørg dig selv, om du oplever at blive opbygget og inspireret af det, du læser og ser.
Jeg håber, svaret her må være en hjælp næste gang, du skal på biblioteket eller med veninderne i biografen.
Læs evt. også vores artikel Reality kontra virkelighed.
Venlig hilsen
Maria